Na een 3-jarige campagne van the Horizon Foundation daalde de verkoop van suikerhoudende drankjes in Howard County (Maryland, VS) met 20%. Zowel beleid als voorlichting kwamen aan bod. Scholen en kinderopvangcentra mogen geen suikerdrankjes meer schenken. Ze moeten bovendien meer gezond voedsel aanbieden. De voorlichting bevatte reclames, directe voorlichting bij evenementen, en training van zorgmedewerkers. Om de effectiviteit te bepalen vergeleken onderzoekers de wekelijkse drankverkoop bij 15 supermarkten in Howard County met 17 supermarkten in Pennsylvania. Het is niet de enige campagnes tegen suikerdrankjes. In 6 steden in de VS geldt sinds donderdag een sugar-drink tax.
MNT - Sugary drink sales drop nearly 20 percent after multi-faceted campaign
Lees ook
- 9 Cola en wijn over de grens veel goedkoper, dat heeft grote gevolgen 15 jan 2024
-
2
+Stedelijke frisdranktaks werkt, maar wordt ook omzeild 26 feb 2019
-
2
+Drie manieren waarop overheden hun landgenoten minder suiker kunnen laten binnenkrijgen 21 sep 2018
-
0
+Frisdrankbedrijven in de VS gooien het over een andere juridische boeg 4 jul 2018
- 0 Amerikanen drinken meer flessenwater dan frisdrank 10 mrt 2017
-
2
+Zo ziet een ‘eerlijke’ frisdrankreclame eruit 9 feb 2016
- 6 Pepsi verruilt aspartaam voor sucralose 4 mei 2015
- 1 VS: ‘suiker schaadt de gezondheid’ lijkt te lukken 13 apr 2015
- 0 De eerste Amerikaanse stad met een frisdrank-tax 11 nov 2014
- 0 Californië wil waarschuwing op etiket frisdranken 14 feb 2014