Na een 3-jarige campagne van the Horizon Foundation daalde de verkoop van suikerhoudende drankjes in Howard County (Maryland, VS) met 20%. Zowel beleid als voorlichting kwamen aan bod. Scholen en kinderopvangcentra mogen geen suikerdrankjes meer schenken. Ze moeten bovendien meer gezond voedsel aanbieden. De voorlichting bevatte reclames, directe voorlichting bij evenementen, en training van zorgmedewerkers. Om de effectiviteit te bepalen vergeleken onderzoekers de wekelijkse drankverkoop bij 15 supermarkten in Howard County met 17 supermarkten in Pennsylvania. Het is niet de enige campagnes tegen suikerdrankjes. In 6 steden in de VS geldt sinds donderdag een sugar-drink tax.
MNT - Sugary drink sales drop nearly 20 percent after multi-faceted campaign
Lees ook
- 10 Cola en wijn over de grens veel goedkoper, dat heeft grote gevolgen 15 jan 2024
-
2
+Stedelijke frisdranktaks werkt, maar wordt ook omzeild 26 feb 2019
-
0
+Frisdrankbedrijven in de VS gooien het over een andere juridische boeg 4 jul 2018
- 0 Amerikanen drinken meer flessenwater dan frisdrank 10 mrt 2017
- 3 Coca-Cola maakt wél kinderreclame 18 mei 2016
-
2
+Zo ziet een ‘eerlijke’ frisdrankreclame eruit 9 feb 2016
- 1 Britten pro maatregelen tegen kinderreclame en suikerconsumptie 9 feb 2016
- 1 VS: ‘suiker schaadt de gezondheid’ lijkt te lukken 13 apr 2015
- 0 De eerste Amerikaanse stad met een frisdrank-tax 11 nov 2014
- 0 Californië wil waarschuwing op etiket frisdranken 14 feb 2014