Vruchtensap is de snelst dalende productcategorie in de Nederlandse supermarkten. In 2013 verkochten de supermarkten nog 756 miljoen liter vruchtensappen, vorig jaar was dat gedaald naar 698 miljoen liter en dit jaar komt uit op 639 miljoen liter, verwacht marktonderzoeksbureau IRI. Vruchtensappen zijn hun 'gezonde imago' kwijtgeraakt. Consumenten beseffen inmiddels dat ook vruchtensappen veel suikers en calorieën bevatten. Het Voedingscentrum haalde bovendien fruitsap uit de nieuwe Schijf van Vijf en producenten als Appelsientje en Innocent moesten toegeven dat fruitsap geen (gedeeltelijke) vervanging van vers fruit is. Vooral jonge consumenten kiezen dan ook liever het nieuwste 'gezonde' drankje: water-met-een-smaakje.
AD - Vruchtensappen zijn uit de gratie
Lees ook
- Gezond leven te duur geworden voor veel Nederlanders 6 dec 2022
- 2 Water in wijn veranderen 6 mrt 2020
-
0
+Frisdrankverkoop in de VS stijgt weer 14 jun 2018
- 1 Mogelijk verband tussen geringe vochtinname en gewicht 15 jul 2016
-
3
+Misleid je hersenen met The Right Cup: drink water, proef fruitsap 19 okt 2015
- 2 Broodverkoop Lidl stijgt spectaculair 16 jun 2015
- 2 Geen schaliegasboringen tot 2015, meer aandacht voor waterkwaliteit 26 apr 2014
- 0 Consumentenbestedingen dalen voor 24e maand op rij 23 okt 2013
- 1 Nederlandse frisdrankbottelaar groeit met gesloten beurzen 28 jul 2013
- 1 Dé 10 principes van de Vlaamse Sonja 25 sep 2011
Ook in België is de verkoop van fruitsap de afgelopen 5 jaar met 10% teruggelopen, meldt Vilt.
"Op een groeiende markt van niet-alcoholische dranken is fruitsap de enige categorie die erop achteruit gaat. Voedingsdeskundigen zijn daar niet rouwig om. “Fruitsap heeft veel te lang ten onrechte mee gesurft op het positieve imago dat fruit terecht heeft”, zegt Kris Gillis, ondervoorzitster van de Vlaamse diëtisten in De Standaard. “Fruitsap houdt eigenlijk het minst positieve van het fruit over, zoals suiker en fructose. Terwijl de vezels, vitamines en mineralen er bij inschieten. Om van nectar, waar extra suiker aan wordt toegevoegd, nog maar te zwijgen”, beweert ook Loes Neve van het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ)."
De Sectorvereniging van de Belgische Water- en Frisdrankindustrie (VIWF) plaatst de cijfers in perspectief: "Als we naar de cijfers van 2015 kijken, zien we dat de gemiddelde consumptie van vruchtensap en nectars per Belg 17,8 liter per jaar bedroeg. Dat komt overeen met twee glazen van 150 milliliter per week of ongeveer 20 kcal per dag."
De snelst groeiende categorie binnen de niet-alcoholische dranken is 'waters met een fruitsmaakje'. Ook daar hebben de voedingsdeskundigen wel een voorbehoud: "Gearomatiseerd water bevat ook een kleine dosis fructose, suiker of zoetmiddel. Als je dan toch geen puur water drinkt, kan je het beter zelf op smaak brengen met een muntblaadje of een partje fruit. Puur natuur", citeert Vilt.
Mooie kans om de uitgefaseerde groenten- en/of tomatensappen weer te herintroduceren. Alleen Lidl schenkt steevast tomatensap bij mijn weten.