De Chinese webwinkelgroep Alibaba kondigde afgelopen week aan verder in te zetten op de verkoop van dagelijke consumentenproducten, zoals levensmiddelen, zeep en tandpasta. Daarmee krijgen merkfabrikanten als Unilever, Nestlé en Procter & Gamble te maken met een nieuwe en krachtige online-speler. Alibaba's greep op de enorme Chinese markt maakt dat zij die minder via winkels, maar vooral online - vooral via Alibaba - moeten veroveren. Alibaba ontwikkelt zijn distributie en inkoopkracht wereldwijd snel, zodat het bedrijf ook de dynamiek op de traditionele Westerse supermarktdistributie en de zich ontwikkelende online boodschappenmarkt sterk kan beïnvloeden. De Amerikaanse supermarktketen Walmart kocht recent Amazon-aanvaller Jet.com.
LMK - Ontbijtgranen, zeep en pasta bestellen bij Alibaba
Lees ook
-
1
+Corona of niet, Nestlé en Coca-Cola op kop als meest waardevolle merken 15 sep 2020
-
0
+Nestlé ‘dumpt’ Häagen-Dazs en spaart voor een overname die meer winst oplevert 13 dec 2019
-
0
+Activistische aandeelhouder vindt Nestlé ‘lui, zelfgenoegzaam en bureaucratisch’ 2 jul 2018
-
16
+‘Grote levensmiddelen-bedrijven moeten gezonde voeding maken voor mensen met een kleine beurs’ 23 mei 2018
- 0 Strategisch partnership Alibaba en Unilever ontsluit Chinees platteland 20 jul 2015