imageEindelijk eens cijfers voor een mooie 'gap-analyse': echt koopgedrag versus wat mensen vinden.
Nederland koopt 1,2% van zijn vlees diervriendelijk (= biologisch). Daar zou je nog wat Volwaardkippen bij moeten optellen die het cijfer met nog wat tienden van procenten kunnen flatteren. Daarentegen vindt 73% van de Nederlanders dat de bio-industrie diervriendelijker moet worden.
Tel uit je winst in het land van de Partij voor de Dieren. 71,8% (- 0,2% voor nog wat Volwaard) van de Nederlanders is schijnheilig, cq. belijdt met de mond wat ze met de portemonnee niet doen.

De gemiddelde Nederlander spendeerde in 2006 325 euro aan vlees en vleeswaren. Hoewel de verkoop van biologisch vlees in de lift zit, consumeren de meeste mensen nog steeds vlees van de bio-industrie. Van de bovengenoemde 325 euro werd bijvoorbeeld maar 4 euro [= 1,2% van de besteding, die ik hierboven gelijk stel aan een aantal consument, DV] besteed aan `biologisch` vlees. Nederlanders eten gemiddeld 87 kilo vlees per jaar. De gemiddelde vleesconsumptie is het hoogst in Spanje (circa 135 kilo per jaar, per persoon). Echte carnivoren treft men voorts aan in Hongkong (120 kilo), de VS (118 kilo), Frankrijk (115 kilo) en België (103 kilo). Eén op de twintig Nederlanders (5%) eet nooit vlees. In de meeste andere Europese landen gaat het om 1% tot 3% van de bevolking. In Groot-Brittannië is liefst 9% vegetariër.
Bijna driekwart van de Nederlanders (73%) vindt dat de bio-industrie diervriendelijker moet worden. Slechts één op de zeven Nederlanders (14%) vindt dat consumenten hiervoor zelf verantwoordelijk zijn. De verkoop van kant-en-klare `vleesvervangers` als quorn, tofu en vegetarische `worstjes` is in 2007 in Nederland met 11% toegenomen tot 60 miljoen euro. Dit betreft circa 0,9% van de vleesomzet. Van de kopers van deze vleesvervangers is 70% géén vegetariër. In de afgelopen twee jaar is een op de drie Nederlanders minder vlees en meer vis gaan eten.

bron: Intermediair - p. 24, mkb.net
Dit artikel afdrukken