Dubbele moraal
Prompt meldde Niels Willems in de draad dat het NOC*NSF Yuri van Gelder wegens drankgebruik van de Spelen heeft uitgesloten. 'Wat een dubbele moraal', was onmiddellijk de reactie.
Het Holland Heineken House biedt immers onderdak aan bezoekers van de Spelen om lekker samen een biertje te drinken.
Ook op twitter kwam precies dezelfde discussie op gang.
Neerlands trots op elke OS is het Heineken huis, maar als sporter alcohol nuttigt moet ie naar huis? Hypocriet! https://t.co/Ed6DGLfKcD
— Eric van Ballegoie (@ericvanb) August 9, 2016
Prompt reageerde de bierbrouwer met de opmerking dat Heineken de Spelen 'niet sponsort' in reactie op een tweet van @nutwerk. Later moest de brouwer toegeven dat het niet de Spelen maar wel het NOC*NSF sponsort.
Je kon er op wachten. Zoals McDonald's van Mollema, kreeg Heineken van het publiek te horen dat sportsponsoring misschien wel niet zo'n goed idee meer is.
En in één klap weet je hoe het Holland Heineken House in Brazilië eruit ziet... #HHH2016https://t.co/juMs0j6IMA
— Heineken NL (@Heineken_NL) August 8, 2016
@elisaschreuder We bedoelden dat we de Olympische Spelen niet sponsoren, het NOC*NSF sponsoren we wel!
— Heineken NL (@Heineken_NL) August 9, 2016
@ericvanb Heineken is geen sponsor van het NOC*NSF maar een leverancier en facilitator; wij zetten hun nationale huis op welke dient (1/4)
— Heineken NL (@Heineken_NL) August 7, 2016
Heineken maakte zijn serie antwoorden aan @ericvanb af met zinnen die uit de officiële corporate communicatieteksten van het bedrijf komen en schreef dat zijn Holland House dient als "ontmoetingsplek gedurende de Spelen. Het gaat zonder zeggen dat alcohol en sport niet hand in hand gaan. Echter, het genieten van en kijken naar sport is een sociale aangelegenheid en dat is wat ons interesseert. Het beleven van sport in het bijzijn van anderen en het delen van emoties; dat rechtvaardigt het drinken van een glas Heineken bier samen zeker."
Kan Heineken na Van Gelder nog wel aan sportsponsoring doen of moet Van Gelder weer gewoon toegelaten worden ondanks zijn biertje buiten het Dorp?Het ergste blijkt dus dat Heineken - inmiddels met enige gêne, getuige de tweet van gistermorgen om 11:19 uur - het NOC*NSF sponsort. Dat is dus de club die Van Gelder naar huis stuurde. Zijn drankmisbruik vond 'tegen de regels in' plaats 'buiten het Olympisch Dorp'. Van Gelder was kanshebber op een médaille. "Ik vind het vreselijk voor Yuri, maar dit gedrag is ontoelaatbaar" sprak Maurits Hendriks, chef de mission van NOC*NSF. "Binnen ons team is dit gedrag niet te tolereren", zei Hans Gootjes, technisch directeur van de Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie. Maar hoe kun je dan feestvieren over médailles in een Heineken Huis?
Beetje dom
Heineken was gisteren op twitter 'een beetje dom' óf het NOC*NSF had maar beter de andere kant op kunnen kijken toen Van Gelder even een rondje buiten het Dorp deed. De gêne waarmee Heineken twitterde laat immers zien dat het bedrijf de dubbele moraal heel goed aanvoelt, maar ontkent. De vraag stelt zich: kan Heineken na Van Gelder nog wel aan sportsponsoring doen of moet Van Gelder weer gewoon toegelaten worden ondanks zijn biertje buiten het Dorp?
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het 'team Yuri' (wie van de kritische pers was eigenlijk niet vóór zijn menselijkheid?) is uitgebreid met een hilarische column van Youp van 't Hek. Dat is in ieder geval mooie troost nu ook de rechter hem niet meer terug wil laten gaan. En dat is natuurlijk ook weer meteen aanleiding om de autoriteiten allemaal op één vuile hoop te vegen.
Ik moet bekennen: de OS interesseren me weinig, maar dit jaar zijn ze (voor Nederland en mij) spannend omdat alle (in)correcte besmuiktheid van ons kleine landje er onbeschaamd in tot uitdrukking komt.
En dan gaat Heineken ook nog klagen in het FD. ze waren toch juist geen sponsor?
Het is interessant of fastfood en alcohol nog lang aanblijven als sponsor en of deze discussie ook in andere landen zo speelt.
De zoetgesuikerde drankjes en reepjes is een ander verhaal. Menig wieler- hardloop- of triatlonevenement waar ik aan mee doe wordt terecht gesponsord door PowerBar of Aquarius.
En als ik een lange duurtraining doe is het best prettig als de Red Bull-meisjes in hun mini langskomen als de cola in mijn bidon op is.
#19 Hans, daarover had ik het niet in mijn reactie. Die betrof niet de OS.
Verder kan ik een end met je meedenken in je beeld over OS en hoe ver het is gekomen. Het is niet alleen een podium voor mondiale sport maar ook een nationaal podium voor het organiserende land. En daar komt geld, heel veel geld aan te pas dat allianties smeedt. Dus ook commerciële. Zolang iedereen daar transparant mee omgaat en het fundament van de OS staat als een huis, is het wat het is. Zie die draai maar eens te maken waar jij voor pleit.
Maar een duurzaam businessmodel zijn de huidige OS niet. Daarvoor zou het weer terug moeten naar de basis. Maar waar?
Marc #
Er is niet iets mis met het Corporate O.S. business model, de marketing strategy, de Public Relations en Public Affairs.
De Olympische Spelen zijn hun intrinsieke basiswaarden volledig kwijt geraakt.
De Olympische Spelen droegen bij aanvang een tijdgeest van verbroedering in zich. Niet het verheffen en promoten van nationalisme of van commerciële promotie van wat dan ook. De totale Olympische waarden zijn aan herijking toe.
Terug naar het begin met als doel een platform te creëren waar de wereldpolitiek (even) compleet weggecijferd wordt, in een hernieuwde geest van broederschap.
Het is diep triest landen om Griekenland en Brazilië te zien, die zich diep in de schulden steken voor arena´s die een paar jaar later met gras zijn overdekt, in een tijd dat grote sociale onrust deze landen teistert. Shame on us !
En een land, dat vanwege politieke isolatie (Rusland) naar georganiseerde doping moet grijpen om een niet aanwezige suprematie op het politieke wereldtoneel te suggereren.
Beter een financiering concept waar alle deelnemende landen aan bijdragen.
Ik schaam me voor het huidige vulgaire concept.
(Overigens zie ik geen fundamenteel verschil tussen die giga rode vlek naast de Bosporus laatste week, en de Oranje waanzin waarin het koningshuis schimmig nationalistisch hulde wordt gebracht op gelijke wijze. Van Nederlands grootste financiële instellingen als ING en RABO tot en met voetbal, en een ordinaire bierbrouwer als Heineken. Marketing van nationalisme en producten moet op de Olympische Spelen geweerd worden)
Jan Peter. En de snelle suikers (frisdranken en de energydrinks) en fastfood?