Het Nederlandse Instituut voor Alcoholbeleid (STAP) vindt in ieder geval van niet. In een persbericht schrijft STAP: “Bierbrouwer Heineken blijft in Holland Heineken House de Nederlandse Olympiërs die een medaille krijgen huldigen. Huldigingen die door jong en oud worden bekeken en meebeleefd en die daarmee ongewild een doelgroep zijn van geraffineerde alcoholpromotie.”

Oproep aan sporters
In een reactie op het bericht van NOC*NSF doet STAP een oproep aan de Olympische sporters: “STAP roept de Olympische sporters op zich uit te spreken tegen continuering van Holland Heineken House. Zij immers worden gedwongen mee te werken aan marketingactiviteiten van Heineken, ook als dat in is strijd met hun persoonlijke opvattingen ten aanzien van alcoholgebruik of met de wensen van hun privé-sponsoren.”

Aan de Volkskrant liet STAP-directeur Wim van Dalen weten dat hij het onbegrijpelijk vindt dat bier en sportprestaties aan elkaar verbonden worden. Van Dalen: “Sporters worden nu, cru gezegd, gebruikt om alcohol te verkopen. Het Holland Heineken House is een grandioze marketingact van de producent. Maar de sporters zijn voor veel jongeren idolen en ik vind dat ze met die positie en hun status een standpunt moeten innemen en niet automatisch akkoord moeten gaan.”

Nul-punt-nul
Zelfs na de inzet van 0.0-bier blijft STAP bij zijn standpunt. Van Dalen: “Dat is hun oplossing, ja. Als ze het moeilijk krijgen, dan is alcoholvrij bier hun vaste alternatief, maar het is helemaal niet duidelijk of alcoholvrij bier voor de consument daadwerkelijk een vervanger is voor alcoholhoudend bier. Het heeft dezelfde uitstraling en ook de smaak en het uiterlijk zijn bijna hetzelfde. Zo kun je de marketingregels omzeilen en toch bier koppelen aan sport.”
Dit artikel afdrukken