Mysterieuze reclame's kondigden voor kenners aan dat Lidl met iets zou komen. Vandaag werd het bekend. Lidl laat zien hoe goed en goedkoop zijn huismerken zijn
Woordvoerder Christine Braun vertelt dat Lidl een zogenaamde cross-mediale campagne is gestart die "niemand in Nederland kan ontgaan."
In abri's, radio en tv-commercials en online specials gaat Lidl A-merken naast Lidl-huismerken presenteren, "waarbij vooral het prijsverschil wordt benadrukt".
Harde confrontatie
Een dergelijke campagne is opmerkelijk. Een van de ongeschreven regels op het gebied van marketingcommunicatie is het niet noemen van de concurrent, maar slechts laten zien waarin je beter bent. Lidl durft de confrontatie hard aan. Braun: "Wij geloven dat goede kwaliteit ook betaalbaar kan zijn. Wij verkopen niet voor niets alleen maar onze eigen merken. Daarmee hebben wij alles in eigen hand en kunnen wij onze belofte waarmaken. De Consumentenbond bevestigde dat onlangs nog in de prijspeiling van de supermarkt huismerken. ‘Lidl is de goedkoopste’. Daar zijn wij trots op." aldus Braun.
'Even lekker'
De campagne is voorafgegaan door een testpanel van 100 consumenten. Zij vergeleken populaire Lidl- producten met vergelijkbare A-merken in een serie blinde proeverijen. Volgens Braun bleek daaruit dat nagenoeg alle panelleden beide producten lekker vinden. "Echter", zegt Braun, "onze producten zijn veel goedkoper. De keuze is dus aan de klant."
Lidl liet ons weten dat de reclamecampagne voor de huismerken loopt tot medio september.
Fotocredits: Lidl Nederland
Dit artikel afdrukken
In abri's, radio en tv-commercials en online specials gaat Lidl A-merken naast Lidl-huismerken presenteren, "waarbij vooral het prijsverschil wordt benadrukt".
Harde confrontatie
Een dergelijke campagne is opmerkelijk. Een van de ongeschreven regels op het gebied van marketingcommunicatie is het niet noemen van de concurrent, maar slechts laten zien waarin je beter bent. Lidl durft de confrontatie hard aan. Braun: "Wij geloven dat goede kwaliteit ook betaalbaar kan zijn. Wij verkopen niet voor niets alleen maar onze eigen merken. Daarmee hebben wij alles in eigen hand en kunnen wij onze belofte waarmaken. De Consumentenbond bevestigde dat onlangs nog in de prijspeiling van de supermarkt huismerken. ‘Lidl is de goedkoopste’. Daar zijn wij trots op." aldus Braun.
'Even lekker'
De campagne is voorafgegaan door een testpanel van 100 consumenten. Zij vergeleken populaire Lidl- producten met vergelijkbare A-merken in een serie blinde proeverijen. Volgens Braun bleek daaruit dat nagenoeg alle panelleden beide producten lekker vinden. "Echter", zegt Braun, "onze producten zijn veel goedkoper. De keuze is dus aan de klant."
Lidl liet ons weten dat de reclamecampagne voor de huismerken loopt tot medio september.
Fotocredits: Lidl Nederland
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het merk AH voegde waarde toe aan de huismerk kwaliteit. Eigenlijk net zo goed als Calve, maar dan goedkoper. Bij Lidl geldt dat niet: Een stuk goedkoper, laten we het eens proberen, misschien is het wel goed.
Meer moet dat niet zijn als reclame. Wat je in een eenvoudige prent niet kunt vatten is verder vergeefse moeite tot bij het grote publiek te willen brengen. Vele variaties zijn mogelijk. Plezant zou zijn dergelijke vraag te stellen met bijv. de keuze tussen een kladblok en een streelkikker (aaiPad). Dan hoeft het niet de indruk te wekken dat LIDL een one trick poney is, die enkel de kunst van het goedkoper kent.
Steven, waarom moeten dingen duur zijn? Hebben ze dan meer waarde voor de gebruiker?
Dat heb ik toch niet beweerd, Dick. Maar als de Calvé-kaas anders smaakt dan die van LIDL, waar gaat die reclame dan anders over dan 'de onze is goedkoper'?
En dus niet 'lekkerder'. Of 'met minder suiker' of 'duurzamer' of weet ik veel. Leuk zou zijn, een variant op Vicky Vale, die in een videoclip van Prince, een T-shirt droeg met de tekst "All this and brains too". Zoals het dure Ben en Jerry's: "hip en ook nog duurzaam". Hoe zou Lidl dat kunnen vertalen?