In abri's, radio en tv-commercials en online specials gaat Lidl A-merken naast Lidl-huismerken presenteren, "waarbij vooral het prijsverschil wordt benadrukt".
Harde confrontatie
Een dergelijke campagne is opmerkelijk. Een van de ongeschreven regels op het gebied van marketingcommunicatie is het niet noemen van de concurrent, maar slechts laten zien waarin je beter bent. Lidl durft de confrontatie hard aan. Braun: "Wij geloven dat goede kwaliteit ook betaalbaar kan zijn. Wij verkopen niet voor niets alleen maar onze eigen merken. Daarmee hebben wij alles in eigen hand en kunnen wij onze belofte waarmaken. De Consumentenbond bevestigde dat onlangs nog in de prijspeiling van de supermarkt huismerken. ‘Lidl is de goedkoopste’. Daar zijn wij trots op." aldus Braun.
'Even lekker'
De campagne is voorafgegaan door een testpanel van 100 consumenten. Zij vergeleken populaire Lidl- producten met vergelijkbare A-merken in een serie blinde proeverijen. Volgens Braun bleek daaruit dat nagenoeg alle panelleden beide producten lekker vinden. "Echter", zegt Braun, "onze producten zijn veel goedkoper. De keuze is dus aan de klant."
Lidl liet ons weten dat de reclamecampagne voor de huismerken loopt tot medio september.
Fotocredits: Lidl Nederland
Het kopen van een A-merk is direct ook het afkopen van onzekerheid. Niemand zal jouw keuze in twijfel trekken, jij bent boven alle twijfel verheven. Hoe een A-merk ontstaan is vraagt de gemiddelde consument zich niet af, het is bekend van radio en tv dus ok. Aldi en Lidl zetten hun eigen budgetmerken ijzersterk in de markt en eisen goede en constante kwaliteit van hun leveranciers. Een bedrijf als AH, eufemistisch graag "Appie" genoemd alsof het een vriend betreft, gaat wat soepeler met hun huismerk om. Men presenteert zich als een bedrijf dat louter voor kwaliteit gaat, maar snijdt daarin graag wat bochten af. Het bedrijf bedient zich graag van eigen keurmerken en holle frasen, zoals recent nog te lezen van Teun van de Keuken.
Dat de FNLI de directe vergelijking even heeft tegengehouden is slechts een oponthoud. Ik verwacht dat veel merken met de billen bloot gaan...... nouja, dat zou leuk zijn. Zolang mensen nog flink betalen voor nep merkkleding en dito parfum, zal het zo'n vaart wel niet lopen.