imageIk begrijp er niets meer van. De consument ging een beetje meer biologisch kopen. Met de regelmaat van de klok wordt beweerd dat het nu eindelijk doorzet.

Nu blijkt volgens het CBL:

Voor houdbare biologische producten is geen markt in Nederland. De supermarkten gaan zich daarom meer toeleggen op de verkoop van verse artikelen.
Dat zegt branche-organisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).
Uit onderzoek blijkt dat consumenten bereid zijn voor biologische versproducten zoals groente, eieren en vlees een meerprijs te betalen, maar bij houdbare artikelen is dit niet het geval.


Waarom koop je nou biologisch: omdat het vers is of omdat het biologisch is? Zijn niet-biologische groenten dan niet vers? Ik begrijp die consumenten - De Consument ? - in ieder geval niet meer. Zou het komen omdat hij denkt 'wat uit de fabriek komt, komt uit machines en heeft niks met de natuur te maken?' Maar komt een 'gewone' stronk boerenkool dan uit de fabrieken in Vlaardingen? De consument moet toch weten dat dat niet zo is. Toch?

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe die consument dan de 'groene', hybride Toyota Prius ziet. Die komt uit de fabriek, maar is vriendelijk voor de natuur. Een 'biologische' auto - als hij dat niet was zou hij immers nooit gemaakt zijn.

Verhouden een Hummer en een pak Hagelslag zich dan tot elkaar als een Prius tot een biologische peul? Als dat zo is, is er toch ruimte voor biologische Pindakaas.
Kan een consument me z'n gevoel dienaangaande misschien eens uitleggen?

Het CBL is in ieder geval snel klaar met bio hagelslag en pindakaas en gaat over tot vers:

Het CBL denkt dat met betere voorlichting over de productiemethoden en bijvoorbeeld proeverijen in supermarkten de bestedingen aan verse artikelen nog verder kunnen worden opgekrikt.

Pech nou dat we steeds meer niet-vers eten. Aan biologische K&K-maaltijden (ooit door iemand gesignaleerd?) zal de consument immers ook wel geen behoefte hebben. Netzomin als aan biologische Cup-a-Soup.
Dit artikel afdrukken