Kort 15 dec in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (met het eigen nummer) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat nog eventjes zo. Of probeer ons nieuwe formulier eens uit!

Fotocredits: 'Journaux Le Figaro', ActuaLitté

Supermarkten zouden alleen nog zuivelproducten moeten verkopen die zijn geproduceerd met weidemelk. Ruim 70% van de Nederlandse consumenten heeft daar geld voor over. Dat blijkt uit een onderzoek door TNS-NIPO in opdracht van Milieudefensie onder bijna 1.000 respondenten.

Uit het onderzoek blijkt dat 35% van de respondenten zegt bereid te zijn tussen de 1 en 5 cent meer te betalen voor een pak melk van 1 liter als de koe daarmee in de wei kan blijven. 36% heeft daar zelfs meer dan vijf cent voor over.

Nederlandse supermarkten verkopen zuivelproducten als kaas, kwark en zuiveltoetjes die van melk zonder weideganggarantie gemaakt worden. Volgens Milieudefensie is bijna 40% van de Nederlanders het eens met de stelling dat supermarkten alleen nog zuivelproducten zouden moeten verkopen met een Weidemelklogo. Milieudefensie roept daarom de supers op daartoe over te gaan. Morgen bespreken de zuivelsector, supermarkten en maatschappelijke organisaties hoe het met de weidegang in Nederland gesteld is.

Het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP en de Universiteit Twente onderzochten hoe het zit met de naleving van de wettelijke leeftijdsgrens door alcoholverstrekkers. Supermarkten bleken in gemiddeld 51,2% de wet correct na te leven door om een ID te vragen en de alcohol niet te verstrekken. Slijters deden dat in 41,8% van de gevallen. De horeca (22,2%), cafetaria's (15,4) en barvrijwilligers in sportkantines (15,2%) scoren slecht op naleving.

Mysteryshoppers deden in totaal 5.886 aankooppogingen in 2013, 2014 en 2015. De mysteryshoppers waren 15 en 17 jaar oud. Gemiddeld waren 2 van de 3 aankooppogingen succesvol. Gedurende de onderzochte jaren steeg het percentage dat geen alcohol werd verstrekt van 29,8% naar 30,4%.

Het vragen naar en controleren van het identiteitsbewijs is een cruciale factor. Caissières van de geteste supermarkten deden dat in 71,4% van in totaal 1.600 aankopen. Overigens blijkt de controle geen garantie te zijn om de drank niet alsnog mee te geven. Caissières van de Lidl, Albert Heijn en Plus bleken de wet het vaakst correct na te leven. De Aldi-caissières scoorden minder consequent, avondwinkels en supermarkten die geen onderdeel uitmaken van een keten, nog slechter.
Uit het onderzoek bleek verder dat alcoholverstrekkers in middelgrote en grote gemeenten gemiddeld de wet slechter naleven dan hun collega’s in kleine gemeenten.

De Britse supermarktketen Tesco verruimt zijn glutenvrije aanbod met Kerstproducten.

Volgens Tesco, dat in 2003 met het 'Free from'-assortiment begon, telt inmiddels een op de 3 Britse huishoudens een gezinslid met een allergie of intolerantie. Tesco verkoopt meer 200 miljoen Free from-producten per jaar uit een assortiment dat tot meer dan 350 allergeenvrije producten is gegroeid. Naar verwachting neemt het aantal glutenvrije Kerstaankopen dit jaar met 20% toe ten opzichte van vorig jaar. Reden voor Tesco om glutenvrije mince pies, kalkoenvulling, Kerstpudding, soesjes en nog veel meer aan te bieden. Fiona Carter, food developer bij Tesco, zegt dat "glutenvrij eten nu zo belangrijk is voor zoveel consumenten dat we voor het eerst een volledige TV-Kerstcommercial gebruiken om ons assortiment in de schijnwerpers te zetten".

Het afgelopen jaar kocht meer dan 60% van de Britse huishoudens allergeenvrije producten, blijkt uit het Tesco-onderzoek. Volgens marktonderzoeksbureau Kantar Worldpanel is de markt voor allergeenvrije producten in Groot-Brittannië £462 miljoen waard.

In de VS kijken varkensboeren met spanning uit naar het komende winterseizoen. Ze zijn bang voor een terugkerende uitbraak van het PED-virus (Porcine Epidemic Diarrhea). Twee jaar geleden kostte het virus 8 miljoen biggen het leven, 10% van het totale varkensbestand. 56% van de Amerikaanse varkensstapel raakte toen besmet. Dat had een niet eerder voorgekomen daling van de productie tot gevolg en torenhoge prijzen. Het Amerikaanse ministerie van Landbouw stelde $26 miljoen beschikbaar voor maatregelen tegen het virus.

Omdat de ontwikkelde vaccins niet 100% effectief zijn en opgebouwde immuniteit bovendien met de tijd afneemt, nemen varkensboeren hun toevlucht tot 'onorthodoxe' maatregelen. Het idee is de volwassen moederdieren met het virus te besmetten, zodat ze antistoffen aan hun biggen mee kunnen geven. Biggen gaan dood van PEDv, maar volwassen varkens krijgen alleen een paar dagen diarree.

Boeren zijn daarom op zoek naar varkens die het virus bij zich dragen, om die te gebruiken als 'vaccin-donor'. Het do-it-yourself-vaccin kan verschillende vormen aannemen: voeren van de ingewanden van aan PEDv bezweken biggen, mest van zieke dieren door het voer mengen of de varkensneuzen sprayen met een mengsel van besmette mest en water.

Om de kerstdrukte in de supermarkt te voorkomen en omdat ze niet kunnen bedenken wat ze met kerst willen eten, kiezen Nederlanders "voor een alternatief dat dit jaar grote vormen aanneemt: de kerst maaltijdbox." Dat schrijft maaltijdbox-vergelijksite 24meal.nl.

Niet alleen bekende aanbieders van maaltijdboxen spelen in op de behoefte, maar ook (online) mediabedrijven, zoals NRC en Smulweb pikken een graantje mee en promoten via hun eigen media kerstboxen. NRC maakt al voor het vierde jaar op rij gebruik van zijn abonneebestand om kerstdozen te aan te bieden, laat 24Meal weten.

De Belgische supermarktketen Colruyt ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. Colruyt boekt het over de eerste 6 maanden van zijn boekjaar een omzetstijging van 2,9% naar 4,55 miljard euro. De bedrijfswinst steeg met 6% naar 258,5 miljoen euro, de winstmarge van 5,5% naar 5,7%. De nettowinst kwam uit op 182,5 miljoen euro. Volgens Colruyt is dat 'in lijn met de jaarverwachting'.

De goede cijfers zijn volgens Colruyt te danken aan "hogere verkoopvolumes, expansie en lichte verkoopprijsinflatie".

Het marktaandeel van de supermarktketen Colruyt en de daar deel van uitmakende ketens OKay en Spar groeit naar 31,6 procent. Vorig jaar was dat nog 31,1%. Colruyt bevestigt zijn positie als marktleider in België. Voor het overige blijft de keten voorzichtig. Op korte termijn stelt Colruyt "geen significante herneming van het economisch klimaat in België en Frankrijk te verwachten". Over de invloed van de komende fusie tussen concurrent Delhaize en Ahold laat het concern zich verder niet uit.

Gisteren werden in Gent de Belgische Michelinsterren uitgereikt. Vorige maand moest de uitreiking nog uitgesteld worden in verband met de aanslagen in Parijs.

Ook in België viel, net als in Nederland waar vorige week de sterren bekend gemaakt werden, geen nieuwe derde ster. De drie restaurants met 3 sterren behielden hun sterren. Volgend jaar zal dat anders zijn, omdat Geert van Hecke van De Karmeliet stopt, na 20 jaar onafgebroken op 3-sterrenniveau gekookt te hebben.

Er kwamen 8 nieuwe restaurants met 1 ster bij en 3 restaurants kregen een tweede ster. Daarbij was ook The Jane van Sergio Herman en Nick Bril. Sergio Herman sloot eind 2013 zijn 3-sterrenrestaurant Oud Sluis in Sluis. Binnen 2 jaar na de opening van The Jane in Antwerpen is nu de tweede ster binnengehaald, terwijl het duo daar helemaal niet op zat te wachten.

In totaal zijn er in België 3 restaurants met 3 sterren, 20 met 2 sterren en 108 met 1 ster. Zes restaurants raakten hun ster kwijt.

Topman Paul Polman van Unilever maakt in een verklaring die door Adformatie in het Nederlands wordt afgedrukt duidelijk wat het COP21 akkoord betekent voor bedrijven. Nu duidelijk is dat gemakkelijk doorgaan met CO2-uitstoot niet meer kan, worden vele biljoenen vrij gespeeld voor nieuwe investeringen en nieuwe zakelijke kansen.

Polman zegt: Het resultaat is een ondubbelzinnig signaal aan het bedrijfsleven en de financiële gemeenschap, een signaal dat zal fungeren als aanjager van échte verandering in de reële economie:
- De miljarden dollars die de ontwikkelde landen hebben toegezegd zullen worden aangevuld met de biljoenen dollars die naar koolstofarme investeringen zullen gaan.
- Initiatieven van honderden bedrijven die leiderschap hebben getoond - zoals de overstap naar 100% hernieuwbare energie – zullen de norm worden voor honderdduizenden.
- Op belangrijke koolstofarme terreinen zullen investeringen in innovaties worden opgevoerd en we mogen ervan uitgaan dat het tempo van verandering verder zal versnellen naarmate de wereld zich achter dit historische moment schaart en de toezeggingen uitvoert die in Parijs zijn gedaan.


Tevens maakt Polman duidelijk dat hij gelooft dat de duurzame economie zoveel welvaart zal creëren dat armoede kan worden uitgebannen. De investering van jaarlijks $100 miljard ziet hij als een "aanbetaling". Het is, zegt Poman, "een stap op weg naar het realiseren van de bredere ambitie uit de Sustainable Development Goals die door de Verenigde Naties in september zijn overeengekomen: in onze generatie een eind maken aan armoede." Om die stap te kunnen financieren is de nieuwe duurzame economie nodig die de impuls moet zijn voor een nieuw niveau van menselijke welvaart op aarde.

Polmans gehele tekst is te lezen op Adformatie.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Laden...
Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
  • #2
  • 16 dec '15
  • 9:40

#1 bij 08, Marc de precieze vragen vind je in de link op de Factsheet. Het onderzoek bestaat uit 2 vragen die - in vaktaal - 'stated behaviour' moeten aanduiden. In dit korte nieuws brengen we wat in de Media is. Wel melden dat consumenten iets zeggen. Dat is iets anders dan doen.

Als ik het moest verantwoorden naar mijn baas, zou ik er al marketeer geen case op durven bouwen omdat hier geen natuurwet ontdekt is.

Dat is het enerzijds. Het anderzijds: als een bedrijf wat wil, moet het dat in de praktijk proberen en dat lukt alleen als het zelf alle mogelijke doet om het te laten lukken. Of dat met afdwingen lukt? Ik denk dat dat heel oude tactieken zijn. De vraag is meer: hoe krijg je bedrijven enthousiast?

Marc van der Lee
Marc van der Lee Communicatie
  • #1
  • 16 dec '15
  • 8:51

#8 De percentages lijken hoog. Kan haast ook niet anders omdat dit echt een onderwerp is voor sociaal wenselijke antwoorden. De vraagstelling weidegang versus koe in de stal heeft dat al in zich. Terwijl de materie en afwegingen complex zijn en veel nuances kent. Wie zich hierin verdiept en alles naast elkaar zet, komt tot de ontdekking dat het niet zwart-wit is.

De link naar het onderzoek is overigens een link naar een factsheet. Het onderliggende onderzoek en de vraagstelling is stukken interessanter. Is dat beschikbaar?

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

André Hoogendijk

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Jan Cees Vogelaar 1

Likes vandaag

Wouter de Heij

R&D en Innovatie in Voedseltechnologie

Likes vandaag

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Arend Van 't Oever

Biotechnologie

Likes vandaag

Jaap J. Schröder

natuurbescherming

Likes vandaag