Kort 16 nov in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (met het eigen nummer) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat nog eventjes zo. Of probeer ons nieuwe formulier eens uit!

Fotocredits: 'autour de 1960', jmt-29

Vandaag maakte het fusiebedrijf Ahold Delhaize bekend hoe het Executive Committee, het hoogste bestuursorgaan, wordt bemand. Naast de leden van de Management Board maken straks 4 nieuwe leden deel uit van het uitvoerende comité. Het totale beoogde Executive Committee zal bestaan uit 1 Belg, 1 Amerikaan, 1 Fransman, 2 Britten en maar liefst 5 Nederlanders, meldt Retail Detail.

Topman Dick Boer van Ahold gaat het fusiebedrijf leiden. Frans Muller, zijn Nederlandse collega bij Delhaize, wordt deputy-CEO en krijgt als Chief Integration Officer de verantwoordelijkheid voor een soepele integratie van de 2 ondernemingen. Jeff Carr blijft CFO, de functie die hij nu ook Ahold bekleedt. Pierre Bouchot, Delhaize, wordt COO Europa. James McCann (Ahold) en Kevin Holt (Delhaize) blijven als COO's de Amerikaanse tak leiden.
Er komen twee belangrijke nieuwe functies bij in het nieuwe Executive Committee om 'de ambities van de onderneming op het gebied van verantwoord ondernemen en innovatie vorm te geven een aan te sturen'. Hanneke Faber, nu nog commercieel directeur Ahold, wordt de Chief E-Commerce & Innovation Officer. Marc Croonen (Delhaize) wordt Chief Sustainability, Transformation & Communications Officer. De Aholders Jan Ernst de Groot en Abbe Luersman behouden hun respectievelijke portefeuilles juridische zaken en personeelszaken.

De 2 bedrijven herhaalden dat zij op koers liggen om de fusie medio 2016 af te ronden.

De Volkskrant heeft zaterdag 14 november de nieuwe Richtlijnen goede voeding 2015 van de Gezondheidsraad milieutechnisch gewogen. Dat deed de krant op basis van de bevindingen van het onafhankelijk milieuadviesbureau Blonk Consultants. Conclusie: de nieuwe richtlijnen doen het helemaal niet slecht.

Het advies van de Gezondheidsraad om de vleesconsumptie te verlagen levert de grootste milieuwinst op. De meeste groenten en fruit zijn ook duurzamer dan dierlijke producten. Eet dan wel volgens de seizoenen en kies niet voor kas- of ingevlogen producten met een hoge milieubelasting. Hetzelfde advies geldt voor vis: kies zorgvuldig welke vis je eet. Er is niet genoeg 'wilde' vis op de wereld om iedereen te voeden en kweekvis heeft een milieudruk die vergelijkbaar is met vlees. Blonk ondersteunt dan ook het verlagen van het advies voor 2 vette vissen in de week, naar slechts 1.

De Raad verraste met het advies dagelijks 15 gram noten te eten. Niet alle noten zijn even duurzaam. Volgens de Nederlandse waterdeskundige professor Arjan Hoekstra kosten ze nauwelijks minder water dan vlees. Blonk adviseert pinda's omdat het natuurlijke groenbemesters met een grote oogst zijn.

Zuivel vervangen is niet nodig volgens de Gezondheidsraad. Het advies is: neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt. Bureau Blonk ondersteunt die gedachte omdat vervanging door bijvoorbeeld sojaproducten niet zo veel milieuwinst oplevert volgens het gehanteerde rekenmodel.

Afhankelijk van de 'goede voeding' die we kiezen, is met de nieuwe richtlijnen een milieuwinst van 40 à 50% te halen ten opzichte van ons huidige voedingspatroon.

Naar verwachting zullen toezichthouders wereldwijd nog extra voorwaarden stellen aan de voorgenomen overname van bierbrouwer SABMiller door AB InBev. Naast de al aangekondigde verkoop van het Amerikaanse MillerCoors, zou er nog voor zo'n € 6,5 miljard aan eigen merken moeten worden verkocht. Grolsch is één van de mogelijk af te stoten merken, meldt The Telegraph.

Andere biermerken waar SABMiller en AB InBev afstand van zou moeten doen zijn Peroni en het Turkse Efes. Ook verkoop van de Chinese belangen is een optie. Dat zou bijna €3 miljard opleveren. Verkoop van het Britse deel van Peroni en Grolsch is ruim €900 miljoen waard. De Nederlandse en Italiaanse onderdelen van deze brouwers zouden rond de €370 miljoen op kunnen brengen.

Vandaag zou de nieuwe Michelingids voor België en Luxemburg uitgereikt worden tijdens de Horeca Expo in Gent. Michelin laat in een persbericht weten de uitreiking te annuleren, als gevolg van de terreuraanslagen in Parijs.
De presentatie wordt nu verplaatst naar een latere datum. Er is geen sprake van dat de nieuwe sterrenrestaurants 'via een mededeling' bekend gemaakt zouden worden. Communicatiedirecteur Simine Zijm ontkracht dat gerucht met verve: "We stellen alles uit naar een andere datum én een andere locatie. Vooral het zoeken van dat laatste baart wat zorgen.”

De Horeca Expo is gisteren volgens plan van start gegaan en loopt nog door tot en met 19 november. De belangrijke horecabeurs trekt veel Belgische, maar ook Franse en Nederlandse professionals.

Dr. Paul Gingras van het Evelina Children's Hospital in London pleit voor een speciale nachtstand op mobiele telefoons. Het blauwe licht verstoort de aanmaak van melatonine en daarmee de biologische klok. Die verstoring wordt inmiddels door experts gezien als potentiële dikmaker.

In een studie gepubliceerd in Frontiers in Public Health, concluderen onderzoekers dat telefoons steeds groter worden en meer blauw licht uitstralen. Gingras: “Dat is fijn voor overdag, maar slecht voor de nacht. Er zijn aanwijzingen dat je een uur later in slaap valt als je ’s avonds nog op je telefoon (of andere mobiele apparaten) kijkt.” Er zijn wel apps die speciaal ontworpen zijn om groen/blauw licht te filteren, maar volgens Gingras moet deze functie standaard ingebouwd worden in telefoons, zodat het automatisch gaat. Hij pleit ervoor dat fabrikanten hier meer verantwoordelijkheid in nemen.

Recent besloot de WHO een verhoogd kankerrisico toe te schrijven aan verwerkte vleesproducten. Dat zorgt in California voor een situatie waar de vleesindustrie niet blij mee is. De staat is niet alleen één van de grootste vleesproducenten binnen de VS, maar heeft ook een wet die producenten verplicht producten met een verhoogd kankerrisico duidelijk op het etiket als zodanig kenbaar te maken.

Proposition 65, de wet in kwestie, is inmiddels 30 jaar oud en volgt de WHO-adviezen als bron voor de verplichting. Dat betekent dat Californisch vlees van bedrijven met meer dan 10 werknemers voortaan met de vermelding 'kankerverwekkend' verpakt en verkocht moet worden.

Patty Lovera, assistant director van de consumentenorganisatie Food and Water Watch, verwacht dat de vleesproducenten en -verwerkers er alles aan zullen doen om het WHO-oordeel door de rechter ongegrond of niet van toepassing te laten verklaren. Janet Riley van het North American Meat Institute bevestigt die indruk. "We kunnen misschien wel niet anders, omdat de maatregel niet in verhouding staat tot het risico."

In de Gezondgids stelt de Consumentenbond vruchtenlimonadesiroop aan de kaak. Ondanks de verleidelijke claims ('met 75% vruchtensap'), bevatten siropen minder fruit dan gewoon fruitsap. Het meest voorkomende ingrediënt is suiker. Meestal treft de consument de term 'vruchtensap uit concentraat' op het etiket aan.

Dat betekent dat voor de siroop 'doodgewoon ingedikt vruchtensap' is gebruikt dat met water is aangelengd. Maak je van de siroop een glas limonade, dan drink je dubbel verdund en dus erg waterig vruchtensap met suiker.

Ook de vele fraaie vruchten die op een fles vruchtensiroop staan afgebeeld, is volgens de Consumentenbond niet meer dan een verleidingstruc. Het meest gebruikte sap in vruchtensiropen is appelsap. Een andere veelgebruikte vrucht in de vruchtensiroop is tomaat. Net als appel is tomaat een goedkoop ingrediënt. Bovendien maakt tomaat een siroop extra dik, wat veel mensen als 'fruitig' ervaren.

Er bestaat ook vruchtenlimonadesiroop zonder fruit. Die is te herkennen aan de vermelding 'met ...-smaak'. De smaak is in die gevallen afkomstig van aroma's.

De Britse supermarktketen Morrisons lanceerde enige weken geleden melk waarvan gegarandeerd 23 pence (32 cent) per 2,2 liter pak naar de boeren zou gaan. Op de pakken prijkt een Britse vlag en de aanduiding '23 pence For Farmers'. Morrisons kwam met de boerenmelk in reactie op protesten van Britse melkboeren, die door de lage melkprijzen in het nauw zijn gekomen. Klanten kopen de melk graag, om de boeren een steuntje in de rug te geven.

Zondag onthulde de Britse krant Sunday Telegraph dat de boerenpremie in de praktijk nogal tegenvalt. De melk wordt namelijk geleverd door 'de enorme Scandinavische coöperatie Arla', citeert Boerderij. Arla is een coöperatie, die de meerprijs die Britse melk oplevert, moet verdelen onder alle 13.000 leden. Dus ook onder leden in andere Europese landen. ''Wat als Brits wordt aangemerkt, komt dus maar voor een heel klein deel terecht bij onze Britse boeren. Op die manier worden wij er dus geen cent beter van,'' zegt Nigel Batten van actiegroep Farmers for Action.

Morrisons heeft de gang van zaken inmiddels bevestigd en stelt dat "we nooit gezegd hebben dat het geld naar Britse boeren gaat". In de praktijk komt maar een kwart van de premie bij Arla's Britse leden terecht. Dat voelt zuur, als je als consument denkt iets voor je eigen boeren te doen.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Ruud Hendriks

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Mark Soetman

Levensmiddelenproductie

Likes vandaag

Wouter de Heij

R&D en Innovatie in Voedseltechnologie

Likes vandaag

Henric van der Krogt

Sierteelt

Likes vandaag

Arend Van 't Oever

Biotechnologie

Likes vandaag

Sijne van der Beek

Veeverbetering

Likes vandaag