Pepsico, Unilever, Nestlé, Mondelez, Mars en Coca-Cola slaan de handen ineen om zich hard te maken voor een etiketteringssysteem dat portiegrootte en kleurcodering integreert. Consumenten kunnen zo eenvoudiger een gezonde keuze maken. Het systeem zal veel weg hebben van het in het Verenigd Koninkrijk en Ierland gebruikte stoplichtsysteem, maar gebaseerd zijn op portiegrootte. Dat schrijft VMT. De Franse criticus Jean Yves Nau ziet er een poging in om te sjoemelen via het onduidelijke begrip portie. Ook de Europese Consumentenbond BEUC vindt dat een belangrijk punt van kritiek. Volgens de bedrijven zou het echter juist logischer zijn. In het Britse stoplichtsysteem stemmen de kleuren op het etiket overeen met de voedingswaarde per 100 gram of milliliter van het nutriënt per product. De hoeveelheid voedingsstoffen wordt aangegeven per portie. Die verwarring zouden de bedrijven op willen lossen. In Nederland schoot afgelopen najaar minister Edith Schippers het Vinkje af, het voedsellogo dat werd geïntroduceerd door Unilever en FrieslandCampina. Onder de naam Choices had het logo internationale ambities.
VMT - Voedingsmultinationals willen etikettering op basis van kleurcode en portiegrootte
Lees ook
-
4
+Coca-Cola, PepsiCo en Nestlé voor derde jaar op rij grootste plasticvervuilers 9 dec 2020
-
1
+Corona of niet, Nestlé en Coca-Cola op kop als meest waardevolle merken 15 sep 2020
-
2
+Drankmultinationals veroorzaken dagelijkse laag plastic afval ter grootte van 83 voetbalvelden 31 mrt 2020
-
19
+Kraft Heinz ziet klanten grote merken weglopen, koers zakt in elkaar 22 feb 2019
-
3
+Coca-Cola, Nestlé, Danone en Pepsico ‘stribbelen mee’ over flessendopjes 19 okt 2018