De omzet van servicesupermarkten (zeg maar de AH's) groeiden afgelopen jaar voor het eerst weer harder dan die van de discounters (zeg de Aldi's). De groei komt vooral uit vers en online. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IRI. De brancheomzet steeg in 2016 met 2,6% naar €36,1 miljard. Ruim 10% van de groei bestaat online verkopen. Groenten en fruit waren de grootste groeiers binnen de versgroepen. IRI verklaart dit door gemaksinnovaties en de belangstelling van consumenten voor gezonder en bewuster eten. De promotiedruk was in 2016 ongekend hoog. Ruim 20% van de omzet kwam voort uit aanbiedingen.
Distrifood - Serviceformule terug als omzetmotor
Lees ook
-
4
+Vijf jaar Picnic zette de Nederlandse online boodschappenwereld op zijn kop 25 sep 2020
- 1 Fransen zijn bruten 4 sep 2020
-
0
+Discount-supermarkten verliezen klanten door betere winkelbeleving duurdere concurrenten 7 feb 2020
- 0 Alcoholvrij taboe op werkvloer 7 mei 2019
-
2
+Alle boodschappen biologisch? Naar de Aldi, zegt Aldi in Duitsland 6 feb 2018
- 0 Lidl steekt half miljard in 50 nieuwe filialen België 26 mei 2016
- 0 Ook Aldi ziet toekomst in kwaliteit en service 19 mei 2016
- 1 ‘Supermarkten kunnen seniorvriendelijker’ 15 apr 2016
- 8 ‘Vleesomzet servicesuper daalt flink’ 21 jul 2015
- 3 1 op 3 koopverzoeken kind in super door ouders gehonoreerd 23 nov 2013