Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau IRI. De daling zou toe te schrijven zijn aan het verdwijnen van C1000 uit de markt en aan bewustere consumenten.
In de printversie van Distrifood zegt Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI Nederland, dat de daling voor bijna alle segmenten geldt. "Zowel varkensvlees, rundvlees als kip hebben het moeilijk. Alleen wild laat een kleine groei zien", stelt ze.
In het afgelopen jaar is de vleesomzet bij de servicesupermarkten met 3,1% gedaald, dat komt overeen met een bedrag van 64,1 miljoen euro. Bij de discounters Aldi en Lidl steeg de vleesomzet met 2,4%, ter waarde van 6,8 miljoen euro. Dat bedrag laat een gat achter van 57,3 miljoen euro.
'Heel sterke vleesverkoper'
Volgens IRI is een belangrijke oorzaak van de daling het verdwijnen van C1000 uit de markt. Afgelopen zaterdag nog sloot de laatste C1000-winkel van Nederland de deuren. "Het is natuurlijk bekend dat C1000 een heel sterke vleesverkoper was. De overige serviceformules vangen het wegvallen hiervan slechts deels op. Vooral Lidl profiteert er wel iets van. Maar de belangrijkste conclusie is dat de totale markt onder druk staat", aldus Van Beekveld.
Dalende tendens
IRI constateert al enkele jaren een dalende tendens. "Consumenten zijn bewuster bezig met eten en zoeken transparantie in herkomst. De vleesaffaires van de afgelopen jaren hebben ook een negatieve invloed op verkoop van vlees. Er heerst angst en twijfel onder de consumenten[", aldus Van Beekveld. Consumenten kiezen zelfs niet meer voor vleesvervangers - ook daarvan liep de omzet terug. Bij de servicesupers was sprake van een daling met 760.000 tot 65,4 miljoen euro. Bij de discounters ging het om een daling van 898.000 euro, tot 5,3 miljoen euro.
Wat kiezen consumenten dan nog wel? Verse vis (omzetstijging van 17,5 miljoen euro), peulvruchten en noten, constateert IRI.
Fotocredits: C1000 promofolder
Dit artikel afdrukken
In het afgelopen jaar is de vleesomzet bij de servicesupermarkten met 3,1% gedaald, dat komt overeen met een bedrag van 64,1 miljoen euro. Bij de discounters Aldi en Lidl steeg de vleesomzet met 2,4%, ter waarde van 6,8 miljoen euro. Dat bedrag laat een gat achter van 57,3 miljoen euro.
'Heel sterke vleesverkoper'
Volgens IRI is een belangrijke oorzaak van de daling het verdwijnen van C1000 uit de markt. Afgelopen zaterdag nog sloot de laatste C1000-winkel van Nederland de deuren. "Het is natuurlijk bekend dat C1000 een heel sterke vleesverkoper was. De overige serviceformules vangen het wegvallen hiervan slechts deels op. Vooral Lidl profiteert er wel iets van. Maar de belangrijkste conclusie is dat de totale markt onder druk staat", aldus Van Beekveld.
Dalende tendens
IRI constateert al enkele jaren een dalende tendens. "Consumenten zijn bewuster bezig met eten en zoeken transparantie in herkomst. De vleesaffaires van de afgelopen jaren hebben ook een negatieve invloed op verkoop van vlees. Er heerst angst en twijfel onder de consumenten[", aldus Van Beekveld. Consumenten kiezen zelfs niet meer voor vleesvervangers - ook daarvan liep de omzet terug. Bij de servicesupers was sprake van een daling met 760.000 tot 65,4 miljoen euro. Bij de discounters ging het om een daling van 898.000 euro, tot 5,3 miljoen euro.
Wat kiezen consumenten dan nog wel? Verse vis (omzetstijging van 17,5 miljoen euro), peulvruchten en noten, constateert IRI.
Fotocredits: C1000 promofolder
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Geen wonder, slechte kwaliteit.
Neen nu het "hydro"spek of de slavink uit de super die niet te omschrijven banaal smaakt.
Dick, Ik vraag me af of je boeren steunt door ze met 600 miljoen euro te subsidiëren. Je geeft protesterende boeren volgens mij alleen maar het signaal dat de overheid er is om met belastinggeld een marktprobleem op te lossen.
Het marktprobleem is volgens mij op dit moment heel simpel: Er wordt teveel vlees en melk geproduceerd en juist in deze categorieën zie je tegelijkertijd een afname van consumptie. Voor vlees is het in dit artikel beschreven. In 2008 werd nog bijna 53 liter melk per persoon gedronken, in 2014 was het bijna 46 liter. Reken maar uit. Kunstmatig hoge prijzen zorgen ervoor dat de consumptie nog verder afneemt en de productie nog verder toeneemt. Dat lijkt me dus geen oplossing.
De oplossing moet komen uit de markt en niet van de overheid. De overheid zorgt over het algemeen alleen maar voor kostprijsverhogende maatregelen waar geen toegevoegde waarde tegenover staat. In Frankrijk worden door de politici krokodillentranen geplengd. De kosten van overheidsbeleid zullen dus alleen gedragen moeten worden door degenen waar ze op van toepassing zijn, met als resultaat verdere uitholling van het bedrijfsresultaat.
De markt, ook al klinkt dat hier abstract, moet sanerend werken. En dan sanerend in de Franse betekenis, namelijk gezondmakend. Dat kan deels doordat door afnemers subsidiair wordt ingekocht. Maar dat lijkt me een tijdelijke oplossing voor bedrijven die in dedicated supply chains werken en in ieder geval mag je dat nooit gezamenlijk afspreken. Meer structureel betekent het dat ongezonde bedrijven zullen afvallen. En dat geeft ruimte aan gezonde bedrijven om door te gaan. Een drama voor individuele bedrijven en de gezinnen die daarbij betrokken zijn maar een oplossing op sectorniveau.
Het stukje staat inmiddels online en stelt de vraag: als Parijs zijn boeren mag steunen van de EU, moet en mag Nederland dat dan ook
Marc, zou jij daar een antwoord op willen formuleren? (en jazeker, ik weet dat - anders dan Boerderij kennelijk - de situaties van beide landen niet zomaar vergelijken mogen worden. Frankrijk heeft een concurrentienadeel laten oplopen; wij maken teveel in een situatie van oplopende kosten)
Voor mij heeft het verschralende aanbod in de supermarkt uiteindelijk ertoe geleid dat ik de supermarkt ben gaan mijden. Geen geval van minder vlees/meer vis, maar een stijgende ergernis. 'Online' biedt mij uiteindelijk een meer passend assortiment.
Wat vlees betreft... Ik kan me voor geen enkel product voorstellen dat een race to the bottom uiteindelijk een houdbaar verdienmodel is. Het grootste deel van 'ons vlees' wordt geëxporteerd. Ons 'trucje' is redelijk makkelijk te exporteren en kan dus redelijk makkelijk in andere delen gekopieerd worden. Dat hebben we ondertussen in de kippensector zien gebeuren.
Blijft over: inzetten op kwaliteit en meerwaarde waar een consument voor wil betalen. In de supermarkt ga ik dat niet meer aantreffen. Na de voedselaffaires en etiketten die een andere 'beleving' verkopen dan de inhoud, ben ik wijzer geworden.
Heren, excuus: dat wordt een stukje voor morgenochtend (er gebeurt nog het een en ander in Caen vanmiddag en vanavond).