In de printversie van Distrifood zegt Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI Nederland, dat de daling voor bijna alle segmenten geldt. "Zowel varkensvlees, rundvlees als kip hebben het moeilijk. Alleen wild laat een kleine groei zien", stelt ze.

In het afgelopen jaar is de vleesomzet bij de servicesupermarkten met 3,1% gedaald, dat komt overeen met een bedrag van 64,1 miljoen euro. Bij de discounters Aldi en Lidl steeg de vleesomzet met 2,4%, ter waarde van 6,8 miljoen euro. Dat bedrag laat een gat achter van 57,3 miljoen euro.

'Heel sterke vleesverkoper'
Volgens IRI is een belangrijke oorzaak van de daling het verdwijnen van C1000 uit de markt. Afgelopen zaterdag nog sloot de laatste C1000-winkel van Nederland de deuren. "Het is natuurlijk bekend dat C1000 een heel sterke vleesverkoper was. De overige serviceformules vangen het wegvallen hiervan slechts deels op. Vooral Lidl profiteert er wel iets van. Maar de belangrijkste conclusie is dat de totale markt onder druk staat", aldus Van Beekveld.

Dalende tendens
IRI constateert al enkele jaren een dalende tendens. "Consumenten zijn bewuster bezig met eten en zoeken transparantie in herkomst. De vleesaffaires van de afgelopen jaren hebben ook een negatieve invloed op verkoop van vlees. Er heerst angst en twijfel onder de consumenten[", aldus Van Beekveld. Consumenten kiezen zelfs niet meer voor vleesvervangers - ook daarvan liep de omzet terug. Bij de servicesupers was sprake van een daling met 760.000 tot 65,4 miljoen euro. Bij de discounters ging het om een daling van 898.000 euro, tot 5,3 miljoen euro.

Wat kiezen consumenten dan nog wel? Verse vis (omzetstijging van 17,5 miljoen euro), peulvruchten en noten, constateert IRI.

Fotocredits: C1000 promofolder
Dit artikel afdrukken