Om groenten te promoten, kan dezelfde soort marketing gebruikt worden die ervoor zorgt dat kinderen meer junkfood eten. Uit onderzoek blijkt dat Amerikaanse kinderen meer groente nemen bij de schoollunch als de groente gekoppeld is aan een superheld. Types als ‘Miki Mushroom’, ‘Zach Zucchini’ en ‘Suzie Sweet Pea’ blijken 24% van de kinderen tot het opscheppen van groenten uit de saladebar te bewegen. Zonder afbeelding van de superhelden was dat maar 12%. Als de kinderen ook nog videofragmenten zagen van de typetjes, nam de consumptie toe van 10% naar 34,6%. Er was geen verschil tussen jongens en meisjes. Wel lijkt het waarschijnlijk dat het alleen bij jonge kinderen werkt.
Lees ook
- 0 ALDI’s Disney Kitchen kinderassortiment: gezond, betaalbaar en aantrekkelijk voor kinderen 9 dec 2020
- 0 Spelletjes helpen en hinderen: goed of slecht eten, kinderen eten wat de superheld aanprijst 4 mrt 2020
- 18 Schoolverjaardag zonder traktatie scheelt een hoop gedoe 10 feb 2020
-
0
+Met spaarzegeltjes Amerikaanse kinderreclamewet ontduiken en kindjes dik maken 28 sep 2017
- 12 YFM wil verplicht voedselonderwijs 8 jun 2016
-
2
+Reclame voor alcohol niet te verbergen voor kind 19 mei 2016
- 1 Tips voor dagen zonder vlees met kinderen 12 feb 2016
-
3
+‘Groente en fruit eten op jonge leeftijd vermindert aderverkalking later’ 28 okt 2015
- 1 Het Koekie-monster wil dat kinderen gezonder eten 6 okt 2014
- 15 Yoghurt groeit aan de boom 5 mrt 2012