Een studie onder ruim 1.000 13- tot 20-jarige Amerikaanse tieners bevestigt dat kinderen meer alcohol gaan drinken door het zien van alcoholreclames (eerder bleek dat bij films en sociale media). Tieners die de voorgaande maand geen alcoholreclames hadden gezien, dronken gemiddeld 14 alcoholhoudende dranken per maand. Bij het zien van 300 adstock units (een maat om de hoeveelheid advertenties te kwantificeren) steeg dit naar 33 per maand. Bij meer dan 300 units schoot het alcoholgebruik omhoog, met gemiddeld 55,7 drankjes per 100 adstock units. Zelfregulering op reclame-advertenties door de industrie werkt onvoldoende en is te vrijblijvend, volgens de onderzoekers.
ScienceDaily
Lees ook
- 0 Belgische drankindustrie wil hardere alcoholboodschap, overheid denkt nog na 26 feb 2024
-
3
+Verbod op junkfoodreclame Londense OV werkt 22 feb 2022
-
1
+Leer tieners het geniep van kindermarketing en ze laten zich niet meer verleiden 24 apr 2019
- 0 Iedere minuut bierreclame bij EK voetbal 28 jun 2016
-
0
+Sociale media en alcoholgedrag sterker gelinkt dan gedacht 31 mei 2016
-
2
+Reclame voor alcohol niet te verbergen voor kind 19 mei 2016
- 0 Voorstel reclameverbod junkfood rond Nieuw-Zeelandse scholen 30 apr 2016
- 0 Instagram beter dan klassiek drinkonderzoek 1 nov 2015
- 0 Alcoholconsumptie daalt, maar stijgt bij hoger opgeleiden, minder slimme mannen en jeugd 12 mei 2015
- 0 Nederlandse tieners drinken minder alcohol 19 okt 2013