BNR meldt vanmorgen dat de PvdA pleit voor een reclamecode die alleen nog specifieke productreclame voor bier mogelijk maakt. In Frankrijk is een dergelijke code al ingevoerd. Dat zou dan ook het einde betekenen van het Holland Heineken House, concludeert de nieuwszender. Tweede Kamerlid Marith Volp (PvdA) vindt het 'niet slim' dat alcoholproducten sportevenementen sponsoren. "De link tussen alcohol en sport is niet logisch, dat beeld klopt niet helemaal. Daarom lijkt het ons een goed idee dat alcohol niet gekoppeld wordt aan een gezonde leefstijl die bij sport hoort." De partij noemt Holland Heineken House 'achterhaald'.
BNR - 'Holland Heineken House is achterhaald'
Lees ook
-
1
+‘Superproevers’ minder vatbaar voor Covid-19, het ‘vergeten’ alcoholslot 26 mei 2021
- 1 Geef kind geen alcohol, zegt alcoholindustrie 3 feb 2020
-
3
+Jeugd mag minder drinken, maar is meer gaan bingen 11 jan 2019
-
2
+Alcohol in kindertoetje is in Italië doodgewoon, zegt Jumbo 7 jul 2017
- 0 Criminelen drukken vrachtwagenlading Nutella achterover 1 dec 2016
Dat Heineken de Olympische spelletjes sponsort is volkomen logisch. Gezien de destructieve handelswijze die Heineken wereldwijd tentoonspreidt past het helemaal in het plaatje van het spoor van ellende dat die Olympische spelletjes telkens in elk gastland weten te trekken. Hoe slechter het gesteld is met het gastland, hoe verwoestender de gevolgen.
Wat ik niet begrijp is dat er geen enkele sporter meer is die het fatsoen kan opbrengen die spelletjes te boycotten. Maar dat terzijde.
Wite kent niet het spreekwoord "Je ziel verkopen aan de duivel"? Sponsoring is een hogere vorm van SM waarbij de meester/duivel(in dit geval Heineken) uit is op cashen en het slachtoffer de meester denkt nodig te hebben, gezellig toch, maar de kater op de volgende dagen ontkoppelt.
De kater, dat zijn de verborgen kosten (drank maakt immers meer kapot dan goed voor u is), is nog onvoldoende bekend. Gezellig dat bandeloze bierdrinken, de aandeelhouders/meester incasseren 20 cent per kratje van netto dividend, de kater/maatschappelijke schade is € 25 per kratje. Zie Inflicted injury Insurance (ook voor sigaretten, suiker, zout, transvetten, bewerkt vlees, ..) op mijn website. Voor die verborgen kosten moeten we wel werken, die betalen we met tijd van ons leven, vrije tijd. We moeten in wezen dwangarbeid verrichten. Vreemd dat de VVD het betutteling noemt als we de verborgen schade van ongezonde consumptie in de prijs willen verwerken. Zij zijn toch de partij van vrijheid en democratie. Neem roken, daar moeten wij dus gemiddeld twee uur per week voor werken omdat er niet "betutteld" mag worden. Kunt u het zich voorstellen, het is echt de omgekeerde wereld, de niet-rokers worden nu elke week twee uur van hun vrijheid beroofd, dwangarbeid verrichten, laten we daar eens een democratisch referendum over houden, VVD. Als wij de alcoholconsumptie terugdringen of de kosten verhalen op de verantwoordelijken, houden we genoeg geld over om een leuke republikeinse (zonder onze koning, die is immers Heineken fan) Tea Party te organiseren op de Olympische Spelen. Of de suiker in frisdrank, Coca Cola of Pepsi, ook grote sponsoren, de schade van suiker in frisdrank in de VS is gemiddeld $1000 per Amerikaan per jaar. Het armoedeprobleem daar lijkt zo opgelost als je maar de frisdrankconsumptie beteugeld. Maar ja, ons vlees is zwak en het zijn de lager opgeleiden, die vooral verleid worden en dat is een andere kaste en verschil moet er immers wezen.
.