Misschien wel iets voor een vaste rubriek?
Een basisbeginsel binnen Fairtrade is het zoveel mogelijk uitschakelen van overbodige tussenhandel. In voorbereiding van een debat met Vlaams minister president en minister van Landbouw Kris Peeters en Dirk Barrez, gaf ik 'tussenhandel' in op agripress.be. Interessante resultaten.
Bijvoorbeeld: Volgens Dijkgraaf hoeft een biologisch geproduceerd saucijzenbroodje bij de inkoop niet meer dan 20 cent te kosten. Maar omdat er 'biologisch' op staat, gooit het vrieshuis er 90% bovenop, de groothandel wil ook nog wat verdienen en doet er nog eens 15% bij en dan komt uiteindelijk de cateraar met nog eens 25%. De enigen die meer kosten maken zijn de boer en de bakker, de tussenhandel houdt de consument over hun rug voor het lapje, aldus Dijkgraaf.
Conclusie: biologisch heeft andere handelsprincipes nodig.
Dit artikel afdrukken
Een basisbeginsel binnen Fairtrade is het zoveel mogelijk uitschakelen van overbodige tussenhandel. In voorbereiding van een debat met Vlaams minister president en minister van Landbouw Kris Peeters en Dirk Barrez, gaf ik 'tussenhandel' in op agripress.be. Interessante resultaten.
Bijvoorbeeld: Volgens Dijkgraaf hoeft een biologisch geproduceerd saucijzenbroodje bij de inkoop niet meer dan 20 cent te kosten. Maar omdat er 'biologisch' op staat, gooit het vrieshuis er 90% bovenop, de groothandel wil ook nog wat verdienen en doet er nog eens 15% bij en dan komt uiteindelijk de cateraar met nog eens 25%. De enigen die meer kosten maken zijn de boer en de bakker, de tussenhandel houdt de consument over hun rug voor het lapje, aldus Dijkgraaf.
Conclusie: biologisch heeft andere handelsprincipes nodig.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Nogtussenhandel-mallotigheden: Barslechte tijden voor de vleesproductie, doch niet voor de tussenhandel!
Inderdaad, een onderhoudend en informerend stuk, dat van Klootwijk. En ja, centen - geen procenten.
Over diezelfde Dijkgraaf een vermakelijke Klootwijk-tekst in het Noordhollands Dagblad. Conclusie: het nieuwe business model waar je om vraagt, moet niet meer werken met opslagen in procenten, maar in centen.