imageTIP was niet meer HIP, het moet nu Delicious wezen. En dus krijgt het bekende blad vanaf 8 december - net op tijd voor Kerst - versterking van Delicious. Het bestaat al in het buitenland en ziet er prachtig uit: bekende chefs schrijven er maakbare recepten in, voordeel op foodevents, food & wine en keukenspullen.

Wél mooi, maar ook gewoon voor thuis.


Of ik met mijn grote mond over een betere marketing van food en blog ethics nog wat wou zeggen bij de introductie-actie in Nederland: "Doe mee en win je eigen delicious.moment!"

Tsja zo’n blad denk je dan, zou het aan de voorwaarden voldoen?

Moet je het wel doen? Want ook al zou het een openbaar advies zijn, het is gewoon een advertorial.

Laten we eens kijken:
1. wat heeft het voor boodschap en stimuleert die fatsoenlijk eten? (ja=3 punten )
2. zet het aan tot zelf koken en zoeken naar goede spullen in plaats van gewoon generieke ‘belegen kaas’ (ja=3 punten)
3. zet het aan tot minder gedachtenloos alles maar ‘gewoon’ in je mond stoppen? (ja=2 punten, beetje minder want zulke maatstaven kun je nou eenmaal niet aan iedereen opleggen)
4. laat het zich sponsoren door pimpfood verkopers? (ja=6 punten eraf)
5. is het zodanig spraakmakend dat mensen er over gaan praten zodat de invloed van de content zich verspreidt? (ja=4 punten)

Slimme rekenaars zien het meteen: bij minimaal 6 punten, besluit ik mee te doen. Zijn ze geslaagd? Ailko reageerde meteen al: het is toch niet weer zo'n dom-blond-fotoblad?

Even kijken en meten. Mooie gelegenheid om meteen duidelijk te maken hoe we verzoeken tot adverteren met bladen en boeken beoordelen ;-)

1. De boodschap: 3 punten
De delicious-lezer heeft een passie voor lekker eten. Zowel uit eten als koken voor vrienden en familie. Hij of zij is niet alleen geïnteresseerd in bijzondere recepten, maar wil ook dat speciale adres, informatie over bijzondere wijnen. Wil weten wat de nieuwste keukengadgets zijn, wat er gebeurt op het gebied van keukens, welke restaurants het bezoeken waard zijn en meer. Zo schrijft Sanoma er zelf over. Prima: laat mensen op zoek gaan naar goede spullen, help ze die te vinden en maak ze begerig om erop uit te gaan zodat het moeite kost, laat ze zelf koken en zorg dat ze goede spullen voor hun keuken kopen. Grote kans dat ze er wat mee gaan doen. Dat soort commercie zie ik graag!

2. Aanzetten tot zelf koken: 2,5 punten
Dat punt is met 1. meteen beantwoord. Ook met de belofte van foolproof, maakbare gerechten. De glossies met onmaakbare gerechten zijn er al zat.
Toch niet het maximale aantal punten, want het blijft me net teveel gladjes glossie. Glossie is pirma, maar iets meer engagement aub, bijv. tav de seizoenen, foodmiles, gezond=lekkerder, 'terroir' en dat soort dingen. Daar zie ik nog weinig van, maar ongetwijfeld komt de redactie ons hier vertellen dat het er wél in komt.
Het Engelse blad laat overigens voor de decemberversie iets zien dat me erg bevalt: 'FREEZE AHEAD - everyday suppers for the holdidays". Geweldig, ik roep het al jaren, maar de eetglossies blijven volstaan met mooie foto's van prachtige gerechten die nooit iemand maakt. Vries in wat je overhoudt, maak meer dan je zult eten, werk vooruit. Kant-en-klaar uit je eigen diepvries. Prima!

3. Ongedachtenloos eten: 0 punten
Het is onduidelijk wat Delicious op dat punt gaat doen. Zijn ze duurzaam, laten ze mensen begrijpen wat de kostprijs van eten is en dat kwaliteit niets iets mág maar moét kosten?
Dáár, beste redactie, ligt trouwens een prima opportunity voor adverteerders.

4. abject pimpfood: - 0 punten
Het ziet ernaar uit dat ze gaan voor slim helemaal zelf koken - da's eigentijds. Niet voor gepimpte chips of met nog nét wat vitamine C. Maar helemaal zeker is dat nog niet. Misschien gaan hier dus punten verloren omdat ik het gewoon niet weet. Ongetwijfeld wil de redactie er nog wel wat over zeggen.

5. spraakmakend: 2,1 punt
Het concept is gebaseerd op 'sharing' en 'relating to'. Doe mee en win je eigen delicious.moment door je wensen met fotomateriaal te uploaden!
De lezer wordt gevraagd zich bloot te geven vanuit genieten. Dat is sterk. Zo komt er een gesprek op gang. Ontstaat er nieuwsgierigheid hoe de andere dieren in onze dierentuin het doen.

De eerste voorbeelden staan er al. Ze varïëren nu nog van braaf, via een beetje blond tot echt dom blond. Kom op Delicious-redactie, dat moet met een beetje fantasie beter kunnen!

Wie bedenkt er nou 'luxe survivalen'!?!?

Dan wil je vast ook echt gevaarlijk wild water kanoën tussen de piranha's in Tropicana en die later opeten ;-).
Heb je dan je middelbare schooldiploma wel op zak? Nog een paar spannende voorbeelden dus, en je hebt wat mij betreft een heel geslaagd interactief format. Prachtig om zo'n 200.000 mensen echt te inspireren! Ons eigenste Zeeuws-Vlaamse Meisje presenteert al een wat voluptueuzer voorbeeld. Nou nog wat behoorlijks te eten erbij.

Het format (online volhouden dus en gebruiken als inspiratie voor print! - maak je dus aantrekkelijker voor gekke mensen naast de brave huismoeders, zeg maar : doe een beetje 'boer zoekt vrouw' maar dan helemaal deliciously) verdient 4 punten. Vanwege de brave invulling ben ik een beetje streng: 2,1 punt.

In short:
- trek ook een 'creatief' publiek en laat je daardoor inspireren - de interactieve format van de site is prima
- geen Henk en Paul toestanden. We gaan het met z’n allen volgen. Dat zet vast al een rem op foute neigingen! Maar ik heb er wel vertrouwen in: dit is een blad voor echte spullen en echt koken zonder angst.

Ik sta er zelf een beetje versteld van: toch al 7,6 punten! Delicious mag van mij bij het lijstje goeie bladen in onze advertentierubriek.
Dit artikel afdrukken