De consument is bang. Hij weet niet meer wat er allemaal in zijn eten zit, dus hij wil puur. Weg met die e-nummers. Deels is dat onzin, want heel wat e-nummers komen voor in de natuurlijkste natuur. Deels is het geen onzin. Maar wat maakt de nuance uit? Reclame is simpel. Open the mind and close the sale. Dat moet met krachtige, enkelvoudige overstated boodschappen. Dus heten alle E's slecht, want da's makkelijk communiceren.
Een oplettende lezer uit Noord-Holland wees me nuchter op een driedubbele mop in, alweer, de jongste Allerhande. Struik en AH mixen eerlijkheid, angst en pure auteursrechtschending en maken er Krachtbouillon van. Mop 1. Het logo is overduidelijk gepikt van Ik Kies Bewust (kom op, jongens, protest, want dit kennie). AH verkondigt overal met veel bombarie dat het niet aan IKB mee doet, want het heeft zijn superieure Bewuste Keuze. Maar IKB-neppen, da's natuurlijk lachen.
Het is ook lachen. En het laat zien, hoe arrogant en hard het bedrijf en zijn leverancier het spel spelen. Ik heb de advertentie nog nergens anders gezien, behalve in het huisorgaan van AH. Graag andere waarnemingen, maar het zou weleens een AH-truc kunnen zijn.
Mop 2. Struik en AH helpen meteen alle E-nummers naar de andere wereld en creëren daarmee een 'distorted food perception' onder het mom van eerlijkheid. Nonsens. Weg zo gezonde stoffen als bijv. caroteen en vitamine C.
Toegiftgrap. Dit 'eerlijke' product communiceert vals, hoe eerlijk de inhoud van de pot ook mag wezen. Eerlijkheid oneerlijk communiceren. Hoe bedenk je het?
Dat malle IKB-logo vind ik niks. Dat was bekend, maar ik hoop dat de IKB-ers erop los meppen. Dit is nl. schunnig, hoe lovenswaardig Struik's product ook is.
Kortom, goed product, klotemarketing. Vanwege die 'attitude that sucks'.
Nou weet ik toevallig dat AH in eigen huis steen en been klaagt over het feit dat consumenten nergens meer vertrouwen in hebben. Daar moeten ze wat aan doen, vinden ze. Ze zijn prima op weg zo ;-)
Dit artikel afdrukken
Een oplettende lezer uit Noord-Holland wees me nuchter op een driedubbele mop in, alweer, de jongste Allerhande. Struik en AH mixen eerlijkheid, angst en pure auteursrechtschending en maken er Krachtbouillon van. Mop 1. Het logo is overduidelijk gepikt van Ik Kies Bewust (kom op, jongens, protest, want dit kennie). AH verkondigt overal met veel bombarie dat het niet aan IKB mee doet, want het heeft zijn superieure Bewuste Keuze. Maar IKB-neppen, da's natuurlijk lachen.
Het is ook lachen. En het laat zien, hoe arrogant en hard het bedrijf en zijn leverancier het spel spelen. Ik heb de advertentie nog nergens anders gezien, behalve in het huisorgaan van AH. Graag andere waarnemingen, maar het zou weleens een AH-truc kunnen zijn.
Mop 2. Struik en AH helpen meteen alle E-nummers naar de andere wereld en creëren daarmee een 'distorted food perception' onder het mom van eerlijkheid. Nonsens. Weg zo gezonde stoffen als bijv. caroteen en vitamine C.
Toegiftgrap. Dit 'eerlijke' product communiceert vals, hoe eerlijk de inhoud van de pot ook mag wezen. Eerlijkheid oneerlijk communiceren. Hoe bedenk je het?
Dat malle IKB-logo vind ik niks. Dat was bekend, maar ik hoop dat de IKB-ers erop los meppen. Dit is nl. schunnig, hoe lovenswaardig Struik's product ook is.
Kortom, goed product, klotemarketing. Vanwege die 'attitude that sucks'.
Nou weet ik toevallig dat AH in eigen huis steen en been klaagt over het feit dat consumenten nergens meer vertrouwen in hebben. Daar moeten ze wat aan doen, vinden ze. Ze zijn prima op weg zo ;-)
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dat gebrek aan vertrouwen herken ik. Bij al die opgewonde tekstjes en die superlatievenshow krijg ik koude rillingen. Bij het merk Struik denk ik niet aan kwaliteitproduct, maar gewoon aan grote ketels waarin afval gekookt wordt en gezeefd om de botten eruit te halen. En zouden er werkelijk geen zout, MSG, of natuurlijke kleurstoffen inzitten? Zou het werkelijk glutenvrij zijn? Dat haal ik er zo snel niet uit.
Ik noemde het een 'goed product' omdat het voortkomt uit het streven overbodige hulp- en conserveringsmiddelen te elimineren. Daarvoor verdient Struik alle lof.
Maar je hebt een punt: je zou er ook nog een beter smakend product van kunnen maken. Tsja, je kunt niet alles in 1 keer bereiken.
Volgnes het magazine Bouillon is een minderheid van de E-nummers slechts zonder twijfel en zijn er voor de rest vermoedens van schadelijkheid. Er lijkt dus een goede grond te zijn voor E-nummerangst, Struick maakt gebruik van een voor >50% rationeel onderbouwbare angst. Het wordt dus tijd dat de EU-overheid de bezem door de E-nummers haalt om zo die angst weg te nemen voor de goede nrs. Het vermoorden van dieren om aardbei-arme aardbeientoetjes rood te kunnen kleuren (E120) moet ook maar eens stoppen.
Om dat nep-IKB-logo moest erg lachen, al zal dit wel niet mogen. AH is berucht om zijn mimicry-strategie: ze imiteren schaamteloos de kleurstelling van A-merken, bijvoorbeeld met de Turquoise mild-bubbelende bronwatertjes. Ze zijn er weleens voor veroordeeld door de rechter.
Als er geen E-nummers meer gebruikt mogen worden gaan ze het beestje gewoon bij de naam noemen;
ipv E621 staat er dan op het etiket gehydroliseerd plantaardig eiwit, wat op hetzelfde neerkomt. De consument denkt; 'plantaardig, dus het zal wel goed zijn'.
@Judith
Ik verdenk de voedselindustrie ervan dat ze bewust voor die E-nummering gelobbied hebben. Immers door die codering ziet de klant niet meer wat hij koopt, en doordat apert slechte troep als benzoaat (E 211) op een hoop geveegd worden met vitamine C (E 300) wordt er een rookgordijn opgetrokken.
Onlangs is een Brits onderzoek gepubliceerd dat suggereert dat verschillende kleurstoffen precies zoals ouders vermoeden invloed hebben op de drukte van kinderen. de Britse krant Daily Mail heeft daaraan een actie gekoppeld om deze stoffen te verbieden. En terecht.
Ik heb elders als reactie al eens bedacht dat de term transvetten, die strikt gesproken in onbewerkte voorkomen geprefereerd wordt boven gehard plantaardig vet (wat alleen maar industrieel geproduceerd wordt) als rookgordijn.