De Nederlandse supermarkt- en foodservicebranche, verenigd in het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), pleitte gistermiddag tijdens de jaarlijkse CBL-haringparty in het Scheveningse Kurhaus voor verplichte voedsellessen in het basisonderwijs.
Onder het motto 'Gezonde voeding begint bij gezond verstand' deed het CBL de oproep aan alle aanwezigen om de petitie te ondertekenen om het pleidooi van de levensmiddelenhandel kracht bij te zetten.
Onderdeel verkiezingen
CBL-voorzitter Bert Roetert zei dat kinderen vaak te weinig weten over de herkomst van voedsel, hoe het bereid moet bereiden en of het gezond is. Daarom wil "het CBL zich inzetten om bij de politiek te pleiten voor verplichte voedseleducatie op alle basisscholen. In aanloop naar de verkiezingen zou dit een onderdeel moeten zijn van de verkiezingsprogramma's van alle politieke partijen."
Kok des Vaderlands Pierre Wind zette de eerste handtekening en toonde zich blij met het initiatief. "Als de hele supermarktbranche zo'n belangrijk statement maakt, dan kan de politiek daar niet meer omheen!", aldus Wind.
Onduidelijkheid
Opvallend is de afwezigheid van de Youth Food Movement (YFM) en diens directeur Joszi Smeets in het persbericht van het CBL. De YFM startte op 8 juni een actie voor verplicht voedselonderwijs.
YFM-directeur Smeets was aanwezig op de door de Nederlandse supermarkten geïnitieerd oproep. Onduidelijk bleef of het CBL de YFM actie ondersteunt of dat beide organisaties nu elkaars initiatieven ondersteunen.
YFM claimt inmiddels meer dan een miljoen mensen met zijn actie bereikt te hebben.
Dit artikel afdrukken
Onderdeel verkiezingen
CBL-voorzitter Bert Roetert zei dat kinderen vaak te weinig weten over de herkomst van voedsel, hoe het bereid moet bereiden en of het gezond is. Daarom wil "het CBL zich inzetten om bij de politiek te pleiten voor verplichte voedseleducatie op alle basisscholen. In aanloop naar de verkiezingen zou dit een onderdeel moeten zijn van de verkiezingsprogramma's van alle politieke partijen."
Kok des Vaderlands Pierre Wind zette de eerste handtekening en toonde zich blij met het initiatief. "Als de hele supermarktbranche zo'n belangrijk statement maakt, dan kan de politiek daar niet meer omheen!", aldus Wind.
Onduidelijkheid
Opvallend is de afwezigheid van de Youth Food Movement (YFM) en diens directeur Joszi Smeets in het persbericht van het CBL. De YFM startte op 8 juni een actie voor verplicht voedselonderwijs.
YFM-directeur Smeets was aanwezig op de door de Nederlandse supermarkten geïnitieerd oproep. Onduidelijk bleef of het CBL de YFM actie ondersteunt of dat beide organisaties nu elkaars initiatieven ondersteunen.
YFM claimt inmiddels meer dan een miljoen mensen met zijn actie bereikt te hebben.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Goed idee. En samenwerken jongens en meisjes!
prachtig initiatief ... toen ik in 1997 promoveerde was één van mijn stellingen:
'Het is een illusue te denken dat (rauwe) voedingsmiddelen vrij kunnen zijn van pathogene micro-organismen. het is daarom noodzakelijk, naast (hygiënische) maatregelen bij oogst, slacht, distributie en verdere verwerking, de consument van jongsaf aan te scholen in het hygiënisch bereiden van voedsel. Het vak 'Verzorging'in het voortgezet onderwijs biedt hiervoor een goede gelegenheid'.
Ik ben inmiddels van mening veranderd: De studenten van de pedagogiche academies moet je scholen. Maak die mensen enthousiast met een paar goede colleges en eenvoudige practica. Waarschijnlijk is dan meer succes verzekerd.
Rijkelt
Dit is een goed idee .... van de YFM. Mooi dat CBL het razendsnel heeft overgenomen.
Maar krijgt het idee zo niet een te commercieel stempel? Dat kan achterdocht oproepen bij het publiek.
Verder moeten we zorgen dat het CBL niet de inhoud van de lessen wil gaan sturen Dat kunnen we beter overlaten aan onafhankelijke voedingswetenschappers zoals Jaap Seidell.
"Onduidelijk bleef of het CBL de YFM actie ondersteunt of dat beide organisaties nu elkaars initiatieven ondersteunen."
Hier wil ik graag van beide partijen meer over horen.
Wouter, kun je uitleggen wat er commercieel mis kan zijn met supers die meer groenten en fruit willen verkopen en dat door meester en juf aan hun klanten - kinderen en hun ouders - laten verkopen?
Supers zijn bijvoorbeeld ook voor wiskunde-onderwijs omdat ze anders straks geen goed personeel kunnen vinden. Daar hoeven ze niet meer voor te ijveren, want dat is al geregeld.
Met andere woorden: waarom is die eis 'objectiever' als'ie van een NGO komt (die overigens ook geld en opdrachten krijgt van bedrijven en overheden)?
Komisch is vooral dat de overheid na vorige week opeens veel enthousiaster over het idee is, dan nog maar een tijdje geleden. Ik raad de supers op te passen, want zo direct mogen zij betalen wat de overheid niet wil betalen, maar zijn ze nog steeds - jouw reactie verraadt het al een beetje - die 'klote supers met hun commerciële belangen.'