Consumenten hebben weinig moeite met sluikreclame. Integendeel, brand placement wordt zelfs op prijs gesteld, vooral door kijkers naar special-interestprogramma’s. Dat de acteurs in tv-serie Baantjer wel bijzonder vaak trek hebben in Yakult, lijkt de consument weinig te kunnen schelen. Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Eva van Reijmersdal van de Universiteit van Amsterdam. Consumenten gaan onbewust positiever denken over een merk als dat regelmatig opduikt en wordt gebruikt in beeld.
Betrouwbaarheid
De nachtmerrie van elke journalist komt uit. ‘Hoe redactioneler de vorm, hoe meer sluikreclame wordt gewaardeerd. Mensen vinden dat minder misleidend en meer acceptabel. Dit geldt zowel voor televisieprogramma’s als voor tijdschriften’, aldus Van Reijmersdal in Het Financieele Dagblad.
Commerciële invloed
Er zit ook een goede kant aan de commerciële invloeden, ontdekte Van Reijmersdal. ‘Het wordt vooral gewaardeerd als het merk echt iets toevoegt, zodat kijkers er nuttige informatie uit kunnen halen. Dit geldt vooral voor special-interestprogramma’s.’
Bron: distrifood.nl
Dit artikel afdrukken
De nachtmerrie van elke journalist komt uit. ‘Hoe redactioneler de vorm, hoe meer sluikreclame wordt gewaardeerd. Mensen vinden dat minder misleidend en meer acceptabel. Dit geldt zowel voor televisieprogramma’s als voor tijdschriften’, aldus Van Reijmersdal in Het Financieele Dagblad.
Commerciële invloed
Er zit ook een goede kant aan de commerciële invloeden, ontdekte Van Reijmersdal. ‘Het wordt vooral gewaardeerd als het merk echt iets toevoegt, zodat kijkers er nuttige informatie uit kunnen halen. Dit geldt vooral voor special-interestprogramma’s.’
Bron: distrifood.nl
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik ben blijkbaar geen consument, want ik ervaar sluikreclame [door marketingvolk dus blijkbaar in goed Nederlands brand placement genoemd] als zeer irritant...
En ik ben ook geen consument. Ben je in ieder geval niet meer alleen Jacobus ;-)
Als ik in een Amerikaanse film zie dat er Heineken gedronken wordt, vind ik dat best iets om trots op te zijn.
Ook de term 'Gouda cheese' in films en muziek geeft mij in ieder geval een gevoel van trots.
Nederlandse sluikreclames in het buitenland vind ik dan ook totaal niet hinderlijk.
Het voordeel van het buitenland is dat we slecht acteerwerk niet meteen herkennen. In Nederland is slecht acteerwerk zo ongeveer standaard (ik heb een keer met kromme tenen naar Floris en Baantjer gekeken. 't Is nog net geen oplezen van de autocue). Bij slecht acteren krijgt sluikreclame iets geforceerds en belachelijks. Irritant dus.
In Nederland zijn overigens de eerste twaalfjarigen met serieuze hersenfunctieproblemen door overmatig drankgebruik gesignaleerd...
@Jacobus: ik zal het anders formuleren.
Als ik in een Amerikaanse film zie dat er een Nederlands product wordt gebruikt, vind ik dat best iets om trots op te zijn.