TV-hygiënespecialist Rob Geus biedt zijn eigen keurmerk ('De Keus van Rob Geus') aan voor bedrijven waar hij de hygiëne komt toetsen. Bij goedkeuring mag het bedrijf een jaar lang het 'keurmerk' voeren, dat middels nacontroles in de gaten gehouden wordt - maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Volgens het AD maar liefst 3000 euro. Dat gaat sommige restaurants te ver: "Wij werken hygiënisch en worden gecontroleerd door de Voedsel en Waren Autoriteit. Rob Geus hebben we niet nodig. Bovendien wekt dit de indruk dat ondernemers het keurmerk kunnen kopen", zegt Melanie van Opzeeland van restaurant Rodin.
Geus noemt zijn keuringsdienst een 'exclusieve samenwerking tussen ondernemers en zijn organisatie', en weerspreekt dat het keurmerk gekocht kan worden. Bedrijven die met Geus in zee zijn gegaan zijn tevreden: "Wij hebben er flink wat aandacht mee gekregen", citeert het AD.
Dit artikel afdrukken
Geus noemt zijn keuringsdienst een 'exclusieve samenwerking tussen ondernemers en zijn organisatie', en weerspreekt dat het keurmerk gekocht kan worden. Bedrijven die met Geus in zee zijn gegaan zijn tevreden: "Wij hebben er flink wat aandacht mee gekregen", citeert het AD.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Als Rob Geus kan aantonen dat zijn organisatie onafhankelijk en deskundig werkt lijkt het mij goed. Het is niet verplicht, dus het prijskaartje is niet zo belangrijk. Maar de aandacht via TV met deze 'lawaaipapagaai' moet maar niet gecontinueerd worden.
Hier word ik niet vrolijk van......
Rijkelt, jij ben een van dé kenners van voedselveiligheid in ons land. Niettemin noem je Geus - of zijn programma? - een lawaaipapegaai. waarom?
Er zijn erg veel organisaties die horeca en cateringbedrijven en levensmiddelenbedrijven inspecteren. Al dan niet aangekondigd (het laatste is natuurlijk beter). Veel van die bedrijven doen goed werk, maar er zitten ook mindere goden onder. Ik zeg niet dat dit bedrijf niet goed is. Mijn persoonlijke mening is dat het TV-programma nogal luidruchtig is. Als je zo in de openbaarheid treedt mag je ook je eigen werkwijzen openbaar maken. Maar misschien is dat wel gedaan en heb ik dat gemist.
Van wat ik gezien heb van het programma lijkt het mij dat veel bedrijven die smaakpolitie wel nodig hebben, want de VWA lijkt in veel van die bedrijven tekort te schieten als het gaat om hygiëne. Het progrmma Smaakpolitiel ijkt mij meer een eyeopener voor de VWA om eens wat strenger en vaker te gaan controleren, als iemand als Rob Geus het al moet gaan doen ipv de VWA lijkt er mij toch teveel goed mis, zo zie ik het in wat de smaakpolitie doet.