Een 'wassen neus'. Dat schrijft Out-of-Home Shops over smaakpolitieman Rob Geus' keurmerk. Aanleiding is een uitzending van het VARA-tv-programma Rambam.

Meten met twee maten
De makers van Rambam wilden met hun uitzending aantonen dat Rob Geus 'met twee maten meet'. Ze namen daarom contact op met een horeca-gelegenheid die in het televisieprogramma De Smaakpolitie van Rob Geus een dikke onvoldoende had gekregen. De hygiënemaatregelen in het bedrijf waren ondermaats. Na de uitzending zocht de ondernemer weer contact met Geus omdat hij interesse had in Geus' keurmerk 'De keus van Rob Geus'.

Geus kwam een tweede keer op bezoek, trof dezelfde ondermaatse situatie aan (het bedrijf had de zaak in dezelfde toestand teruggebracht als bij de opnamen van De Smaakpolitie), en kende per direct het keurmerk toe. Rambam hekelt het feit dat Geus dus blijkbaar met twee maten meet, en vooral dat 'als er betaald wordt voor een keurmerk, Geus blijkbaar minder moeite heeft met mankementen in een horeca-gelegenheid'.

De uitzending is via deze link terug te zien.



Verbolgen
Rob Geus is verbolgen over de uitzending. 'Volgens hem zit er een groot verschil tussen de sticker van Smaakpolitie en zijn eigen keurmerk, dat inderdaad geld kost.' Ook zijn keurmerk wordt niet 'zomaar' gegeven, stelt hij. Geus gaat in ieder geval op bezoek bij de locaties die een verzoek tot zijn keurmerk hebben ingediend, en geeft adviezen voordat het keurmerk verstrekt wordt. In tegenstelling tot bedrijven die De Smaakpolitie op bezoek krijgen, die worden 'onverwacht en eenmalig' bezocht. Krijgen zij de deursticker uitgereikt, dan is dat onbetaald.
De makers van Rambam denken er het hunne van.

'De Keus van Rob Geus is plagiaat'
Dat stelt vandaag, naar aanleiding van de ontstane commotie, bovendien het Brabantse bedrijf TalentStage op Omroep Brabant. Directeur Frans van Duijnhoven zegt in 2013 Rob Geus benaderd te hebben omdat hij een Smaakpolitie-keurmerk wilde voor een aantal Aziatische restaurants (waarvoor TalentStage de promotie verzorgt). "Maar dat was volgens Rob Geus niet mogelijk. We zijn toen om de tafel gaan zitten met hem en zeiden: dan moet er een eigen keurmerk komen", zegt Van Duijnhoven op Omroep Brabant. Dat kwam er, want inmiddels zijn er 13 restaurants in Brabant met het keurmerk. Die hebben daar niets voor betaald. Toen Van Duijnhoven echter merkte dat Geus 'achter onze rug om' ook zelf restaurants ging benaderen, kwam er een einde aan de samenwerking. "[Die restaurants] moesten ineens duizenden euro's betalen voor een idee dat wij hebben bedacht", aldus Van Duijnhoven. Volgens Omroep Brabant gaat het om 2800 euro voor het eerste jaar en 1750 euro voor het tweede. Een promotievideo kost nog eens 1200 euro.

Omroep Brabant besluit: Rob Geus zegt in een reactie tegen Omroep Brabant dat een samenwerking met TalentStage is aangegaan, maar dat die op niets is uitgelopen. Hij ontkent plagiaat: "Het merk is van mijzelf en niemand anders."

Fotocredits: dekeusvanrobgeus.nl
Dit artikel afdrukken