Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


De komst van bezorgsuper Picnic was voor marktonderzoeksbureau GfK aanleiding om de ontwikkeling in de omzet van bestelboodschappen op een rij te zetten.

Traditionele supers groeien snel online
De cijfers werden gepubliceerd in Distrifood. Van mei tot en met juni van dit jaar werd 2 procent van het supermarktassortiment online verkocht. Supermarkten namen daarvan 1,2 procentpunt voor hun rekening. De overige 0,8 procentpunt wordt verzorgd door gespecialiseerde aanbieders.
Geconcludeerd kan worden dat de traditionele supers online snel terrein wonnen
In 2014 werd 1,8 procent van de dagelijkse boodschappen online verkocht. Daarvan pakten de supers 0,7 procentpunt. Geconcludeerd kan worden dat de traditionele supers online snel terrein wonnen. In vergelijking met met geheel 2014 realiseerden ze in het tweede kwartaal van 2015 een forse groei in de omzet van online boodschappen in Nederland. Over heel 2014 pakten ze 39% van de totale omzet; in het tweede kwartaal van dit jaar haalden ze 60% binnen.

Bezorgen wint
Onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK valt op dat bezorgen veel harder groeit dan het afhalen van bestelde boodschappen op een zogenaamd Pick-Up Point. Holla: "In augustus 2014 was, van het omzetaandeel van 1,5 procent online, 1,2 procent online en 0,3 procent ophalen. Kijken we naar juli dit jaar (periode 7) dan zitten onlinesupermarktaankopen die worden bezorgd op 1,9 procent van in totaal 2,3 procent online gekochte boodschappen, een groei van 0,7 procentpunt. Afhalen zit op 0,5 procent en groeit slechts 0,2 procentpunt."

Fotocredits: Elektrische bezorgkar Picnic, Bas Verheijen (Picnic)
Dit artikel afdrukken