Traditionele supers groeien snel online
De cijfers werden gepubliceerd in Distrifood. Van mei tot en met juni van dit jaar werd 2 procent van het supermarktassortiment online verkocht. Supermarkten namen daarvan 1,2 procentpunt voor hun rekening. De overige 0,8 procentpunt wordt verzorgd door gespecialiseerde aanbieders.
Geconcludeerd kan worden dat de traditionele supers online snel terrein wonnenIn 2014 werd 1,8 procent van de dagelijkse boodschappen online verkocht. Daarvan pakten de supers 0,7 procentpunt. Geconcludeerd kan worden dat de traditionele supers online snel terrein wonnen. In vergelijking met met geheel 2014 realiseerden ze in het tweede kwartaal van 2015 een forse groei in de omzet van online boodschappen in Nederland. Over heel 2014 pakten ze 39% van de totale omzet; in het tweede kwartaal van dit jaar haalden ze 60% binnen.
Bezorgen wint
Onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK valt op dat bezorgen veel harder groeit dan het afhalen van bestelde boodschappen op een zogenaamd Pick-Up Point. Holla: "In augustus 2014 was, van het omzetaandeel van 1,5 procent online, 1,2 procent online en 0,3 procent ophalen. Kijken we naar juli dit jaar (periode 7) dan zitten onlinesupermarktaankopen die worden bezorgd op 1,9 procent van in totaal 2,3 procent online gekochte boodschappen, een groei van 0,7 procentpunt. Afhalen zit op 0,5 procent en groeit slechts 0,2 procentpunt."
Fotocredits: Elektrische bezorgkar Picnic, Bas Verheijen (Picnic)
Nou Dick, dat weet ik zozeer niet. Marges van een paar procent zijn alleen gerechtvaardigd op zeer grote projecten, wanneer die kleine (dan meestal zeer, zeer kwetsbare..) winst in een gunstige relatie staat tot de bedrijfsoverhead. Of, wanneer de omzet van thuisbrengen in dit geval zodanig volumineus is, dat vele kleintjes één grote maken. Maar als die paar procent als je opstart, ook nog marketingkosten moeten dekken om bekendheid te geven, en bestemd moet worden voor winst/rente op geleend geld of voor terugbetaling aan crowdfunders......
Het klinkt leuk, maar de achilleshiel is m.i. het versgedeelte en het verlies van de controle op kwaliteit door de klant.
Als de doelgroep alleen kratten pils, chips, blik Unox-soep en bevroren pizza's besteld, dan lijkt me het een leuke uitbouw voor de huidige pizza-koeriers..
Ik vrees dat dit geen 'Uber'-succes wordt.