Kort 24 nov in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (met het eigen nummer) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat nog eventjes zo. Of probeer ons nieuwe formulier eens uit!

Fotocredits: 'The Reader', FaceMePLS

Britse varkensboeren dreigen supermarktketens met 'naming & shaming' als zij misleidende etiketten gebruiken voor hun Kersthammen. Bij veel Britten staat met Kerst ham op het menu. Volgens de National Pig Association (NPA) halen veel retailers hun hammen uit het buitenland, terwijl er voldoende Brits aanbod is. Zo'n 70% van de feestdagenhammen in supermarkten zou import zijn.

De NPA lanceert deze week de 'Christmas GammonWatch' campagne, waarbij leden wekelijks de supermarkten intrekken en de stand van zaken rapporteren. De varkenshoudersorganisatie doet daarnaast een beroep op consumenten om de etiketten zorgvuldig te controleren op de herkomst van de hammen, meldt Vlees Magazine. De reguliere 'Porkwatch' survey, waarbij de industrie naloopt hoeveel Brits varkensvlees er in de supermarkten in de schappen ligt, zal in december ook Kersthammen meenemen.

Al het Britse varkensvlees in supermarkten is afkomstig van varkenshouderijen die aan de hoogste dierenwelzijnsvereisten voldoen. Het is daardoor ook iets duurder dan regulier varkensvlees. Volgens de NPA tonen enquêtes aan dat consumenten bereid zijn om extra te betalen voor vlees met een gegarandeerd goede herkomst, vooral in de nasleep van het paardenvleesschandaal.

In Duitsland meldt Lidl zich op de markt van de maaltijdboxen. De discounter neemt de zieltogende Berlijnse start-up Kochzauber over, voor een niet nader bekend gemaakt bedrag.

Kochzauber leverde sinds 2012 in 50 Duitse steden online te bestellen maaltijdboxen voor €39. In 2013 nam MyToys, een dochteronderneming van Otto, de meerderheid van de aandelen over. Kochzauber bleek geen doorslaand succes, reden voor MyToys aan te kondigen de dienstverlening eind dit jaar te stoppen. De overname door Lidl voorkomt dat: Kochzauber blijft actief onder de eigen naam en zal zijn activiteiten uit gaan bouwen als een separate business binnen Lidl. Er is vooralsnog geen sprake van dat de naam of producten van Lidl aan de box verbonden worden.

Voor Lidl is de overname van Kochzauber een volgende stap bij het verkennen van de mogelijkheden van de online boodschappenmarkt, schrijft Retailnews. Eerder deze maand werd bekend dat Lidl van plan is in 2016 te starten met online bestellen en thuisbezorgen in Nederland.

Na de bekendmaking dat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) bewerkt vlees in dezelfde categorie 'kankerverwekkende stoffen' onderbrengt als sigaretten, is de verkoop van bacon en worst in Groot-Brittannië sterk afgenomen. Dat meldt de Daily Mail op basis van verkoopcijfers van de grote supermarkten.

In de eerste week na het verschijnen van het rapport nam de verkoop van voorverpakte bacon met 17% af, die van worst met 15,6%. In de week daarna daalden deze percentages naar respectievelijk 16,5% en 13,9%. Dit staat gelijk met een verlies van omzet van £3 miljoen, ruim €4 miljoen.

Britse Worstfabrikanten zijn woedend en benadrukken dat Britse worstjes niet onder de noemer ‘bewerkt vlees’ vallen volgens de classificaties van de WHO. Overigens lijkt de ergste schrik al weer voorbij: de Agriculture and Horticulture Development Board meldt dat de fabrikanten inmiddels al weer een herstel in de verkoopcijfers zien.

In Nederland laten consumenten zich niet van de wijs brengen door de WHO-waarschuwing, meldt het AD vandaag. Zowel de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) als het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) signaleren geen daling in de verkopen van vlees en vleeswaren. "Wij hadden ook niet verwacht dat dit massaal zou gebeuren omdat het een te belangrijk deel is van de maaltijd. Mensen denken: het zal allemaal wel, je kan alles wel laten staan'', aldus de CBL-woordvoerster.

Dat schrijft Distrifood. De discounters Aldi en Lidl leveren in de ogen van consumenten een aanmerkelijk betere waarde voor hun geld dan gangbare supers met een veel groter assortiment. Voor 80% van de boodschappen is het prijsniveau van de discounters bepalend.

Consumenten blijken te denken dat Lidl 12 procent goedkoper is dan Jumbo, 18 procent goedkoper dan Plus en zelfs 20 procent goedkoper dan Albert Heijn. Nu Lidl en Aldi vers aan het assortiment hebben toegevoegd zetten ze de gangbare supers verder onder druk. In vers wordt het geld verdiend, maar de discounters dreigen nu ook dat segment over te nemen omdat ze daar goedkoper in kunnen zijn, maar van minstens zo goede kwaliteit.

Beide trends zetten forse druk op de inkomsten van gangbare supers. Volgens Koen Hazewinkel heeft het geen zin als zij reageren met een prijzenslag. Die zijn niet te winnen omdat het publiek de basisproducten en huismerken van discounters kwalitatief hoger waardeert.

Hazewinkel denkt dat innovatie en de samenwerking met leveranciers een beter wapen is om te komen tot een innovatief en onderscheidend assortiment binnen een "uitgekiende logistieke keten."

Uit onderzoek onder 20.000 Japanse consumenten van middelbare en oudere leeftijd blijkt dat het consumeren van melk met toegevoegd calcium en met Bifidobacterium longum BB536 positieve effecten heeft. Het regelmatig drinken van de probiotische melk leidde bij mannen en vrouwen tot minder constipatie en minder vergeetachtigheid.

Vrouwen ervoeren bovendien minder vermoeidheid en lage-rugpijn. Van de vrouwen die de laatste 10 jaar regelmatig melk dronken, had een kleiner percentage last van botbreuken in de afgelopen 5 jaar. Voor mannen vermindert de kans op een darmpoliep, leverziekten en galstenen en voor vrouwen is de kans op nierziekten lager, meldt Food Navigator.

Hoewel ook andere componenten in melk, zoals calcium, mogelijk hebben bijgedragen aan de positieve uitkomsten van het onderzoek, zien de onderzoekers de B.longum BB536 als de belangrijkste bijdrager. De bacterie is in de geïsoleerde vorm al vaak onderzocht, met een totaal van 110 publicaties over de positieve effecten op darmgezondheid, immuniteit, allergieën en infecties.

De plek waar een vogelhuisje staat heeft invloed op hoe vaak vogels tegen het raam aan vliegen. Er is nog maar weinig onderzoek gedaan naar het verband tussen de aanwezigheid van vogelvoederplaatsen bij woonhuizen en de frequentie waarmee vogels tegen de ramen botsen. Om hier inzicht in te krijgen, betrokken onderzoekers van de University of Alberta, Canada, burgers bij hun studie, meldt Science Daily.

Naar schatting gaan er in Canada ieder jaar zo'n 42 miljoen vogels dood doordat ze in botsing komen met een raam. In 90% van de gevallen gaat het om een woonhuis. Voor het onderzoek lieten de onderzoek huiseigenaren van 43 huizen in totaal 55 ramen gedurende twee maanden dagelijks monitoren op tekenen van een vogelbotsing. De ene maand stond er wel een vogelhuisje voor het raam, de andere maand niet. Gedurende de tijd dat er een huisje voor het raam stond, rapporteerden de eigenaren 94 botsingen. Maar ook als er geen vogelhuisje voor het raam stond, bleken er vogels tegen de ramen te vliegen. Dat gebeurde 51 keer. Tegen 26 van de gemonitorde ramen vloog geen enkele vogel, met of zonder vogelhuisje.

"We hebben vastgesteld dat de aanwezigheid van een vogelhuisje het risico op botsingen verhoogt, maar er spelen ook andere factoren", zegt Justine Kummer. Die factoren zijn bijvoorbeeld de aanwezigheid van vegetatie en kenmerken van het huis. Huiseigenaren die graag vogels voeren, kunnen het risico beperken door te experimenteren met de plaatsing van hun vogelhuisje.

Studenten van de San Francisco State University (SF State) boekten een overwinning in de strijd tegen overconsumptie van suikerhoudende frisdranken. Ze wisten het universiteitsbestuur er van te overtuigen geen exclusief schenkcontract te sluiten met een frisdrankfabrikant.

Frisdrankfabrikanten als Coca-Cola en PepsiCo leggen graag forse bedragen op tafel voor het recht om bijvoorbeeld op een campus of in een school hun dranken te mogen verkopen en er reclame voor te mogen maken. 'Pouring rights' contracten zijn big business. Voor het contract met SF State zou de winnende bieder in ieder geval $2 miljoen op tafel hebben moeten leggen, plus minstens $125.000 per jaar. Daar stond tegenover dat het frisdrankbedrijf dan vrijwel onbeperkte mogelijkheden kreeg om zijn producten te marketen. Denk aan reclames op alle scoreborden, het recht de sportfaciliteiten namen te geven, logo's op sportfaciliteiten en -kleding en zelfs een hoogleraarspost op naam in een faculteit naar keuze.

De studenten-activisten zijn opgetogen. "We zijn heel blij dat president Wong besloten heeft mensen vóór winst te laten gaan", zegt een woordvoerster. "We zijn al sinds april campagne aan het voeren maar het leek er op dat logische argumenten alleen niet genoeg waren". Volgens de studenten hebben media-aandacht, steun van het San Francisco Department of Public Health en van het gemeentebestuur voor de studentenactie Wong over de streep getrokken. Zo kunnen de studenten van SF State mogelijk eindelijk een beweging in gang gezet hebben om scholen te ontdoen van frisdrank-propaganda, schrijft Forbes.

De Nederlandse kippenslachtmachinemaker Stork kwam al 8 jaar geleden in handen van het IJslandse bedrijf Marel. Marel streeft ernaar wereldwijd een compleet aanbod van machines voor vis-, vlees- en pluimveeverwerking te kunnen bieden. In de Benelux werken ruim 3500 mensen voor het bedrijf, waarvan ruim 1100 in Nederland.

Gisteren werd bekend dat Marel het Gelderse bedrijf MPS overneemt.

MPS geldt wereldwijd als een van de grootste producenten van geautomatiseerde snij- en slachtmachines voor varkens, runderen en schapen. Het bedrijf heeft een hoofdkantoor in Lichtenvoorde en telt 670 werknemers. De belangrijkste vestigingen staan in Nederland en China. De aandeelhouders verkochten MPS voor bijna €400 mln aan Marel.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Laden...
Jan Peter van Doorn
Jan Peter van Doorn Marketing en reclame
  • #1
  • 24 nov '15
  • 9:59

Ad 5: 'Hazewinkel denkt dat innovatie en de samenwerking met leveranciers een beter wapen is om te komen tot een innovatief en onderscheidend assortiment binnen een "uitgekiende logistieke keten."

Ik denk dat dit precies is wat ze doen. Het zijn superieure inkopers met uitstekende relaties met hun private label leveranciers. Dit naast simpele winkels, kleiner assortiment (maar wel de belangrijkste 70% in huis), goedkopere locaties, minder marketing, strakke organisatie (lage overhead).

Een omfiets super om met Dick te spreken ;-)

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Edwin Heijdra

Agrarisch and More.

Likes vandaag

Piet Hermus

landbouw, schrijft wel eens wat

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

N van Rooij

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Cécile Janssen

Eindredacteur / eigenaar, Foodlog

Likes vandaag