Studenten van de San Francisco State University (SF State) boekten een overwinning in de strijd tegen overconsumptie van suikerhoudende frisdranken. Ze wisten het universiteitsbestuur er van te overtuigen geen exclusief schenkcontract te sluiten met een frisdrankfabrikant.

Frisdrankfabrikanten als Coca-Cola en PepsiCo leggen graag forse bedragen op tafel voor het recht om bijvoorbeeld op een campus of in een school hun dranken te mogen verkopen en er reclame voor te mogen maken. 'Pouring rights' contracten zijn big business. Voor het contract met SF State zou de winnende bieder in ieder geval $2 miljoen op tafel hebben moeten leggen, plus minstens $125.000 per jaar. Daar stond tegenover dat het frisdrankbedrijf dan vrijwel onbeperkte mogelijkheden kreeg om zijn producten te marketen. Denk aan reclames op alle scoreborden, het recht de sportfaciliteiten namen te geven, logo's op sportfaciliteiten en -kleding en zelfs een hoogleraarspost op naam in een faculteit naar keuze.

De studenten-activisten zijn opgetogen. "We zijn heel blij dat president Wong besloten heeft mensen vóór winst te laten gaan", zegt een woordvoerster. "We zijn al sinds april campagne aan het voeren maar het leek er op dat logische argumenten alleen niet genoeg waren". Volgens de studenten hebben media-aandacht, steun van het San Francisco Department of Public Health en van het gemeentebestuur voor de studentenactie Wong over de streep getrokken. Zo kunnen de studenten van SF State mogelijk eindelijk een beweging in gang gezet hebben om scholen te ontdoen van frisdrank-propaganda, schrijft Forbes.
Forbes - San Francisco State University Pouring Rights Contract Fizzles After Student Protests
Reageer
  • Deel
Druk af