Twee derde van alle aanbiedingen voor eieren in deze Paasperiode heeft betrekking op scharreleieren. Ongeveer 25% van de folderreclames betreft vrije-uitloopeieren en nog geen 10% promoot biologische eieren. Dat blijkt uit een analyse van Wakker Dier.

De Paasfolders zijn hierdoor 'dieronvriendelijker' dan in andere periodes, stelt Wakker Dier, aangezien scharreleieren eigenlijk schuureieren zijn. In de periodes buiten Pasen zijn juist de diervriendelijker geproduceerde eieren vaker in de aanbieding bij supermarkten. Gemiddeld gaat dan maar zo'n 20% van de ei-aanbiedingen over scharreleieren.

Drie supermarkten promoten helemaal geen scharreleieren rond Pasen: Plus, Coop en Aldi. Volgens Wakker Dier is de folder van Plus het meest legkipvriendelijk. De supermarktketen, gisteren nog uitgeroepen tot duurzaamste super van Nederland, promoot naast vrije-uitloopeieren ook eieren met drie Beter Leven sterren. Albert Heijn, Deen, Deka, Dirk, Emté, Hoogvliet, Jumbo en Vomar hebben alleen scharreleieren in de aanbieding; Lidl promoot naast scharreleieren ook vrije-uitloop eieren en biologische eieren.

Het CBL vindt de analyse van Wakker Dier 'vergezocht'. Volgens de supermarktkoepel hebben Nederlandse consumenten volop keuze in de eierschappen van de supers. "Ze kunnen uit onder meer biologische eieren, vrije-uitloopeieren en eieren met verschillende sterren kiezen. Pasen is een feest waar eieren bij horen, het is logisch dat supermarkten het hele eierassortiment onder de aandacht brengen", zegt Miranda Boer van de brancheorganisatie.
Wakker Dier - Supermarken promoten rondom Pasen vooral schuurei | Persberichten | Wakker Dier
Reageer
  • Deel
Druk af