De verkopen van biologische droge kruidenierswaren, brood, banket en ontbijtgranen in supermarkten stegen de eerste helft van dit jaar met ongeveer 30%, meldt RetailDetail

De omzet van biologisch vlees steeg 10%, terwijl die vorig jaar nog daalde. Ook eieren lieten een plus van 10% zien. Biologische winkels blijven achter bij de groei van het concurrerende aanbod van supermarkten. Volgens Bionext hebben "de introducties van AH Biologisch en Jumbo Biologisch, samen goed voor bijna 60% marktaandeel, het biologisch aanbod sterk verbeterd en verbreed."

Ook in de VS steeg de omzet in biologisch gelabelde producten met 11% in 2014. Het marktaandeel ligt inmiddels op bijna 5%, goed voor ruim 35 miljard dollar. Het landbouwareaal onder biologische teelt stokt op 1,5% en kan de vraag niet meer aan. De VS zijn dan ook afhankelijk van de import van biologische producten. Dat geldt ook voor Nederland. De productiegroei blijft achter bij die van de vraag. Dat kan ervoor gaan zorgen dat de biologische landbouw hier op termijn wegkwijnt als retailorganisaties hun inkopen liever centraliseren bij grotere buitenlandse partijen die hen binnen één omvattend zorgeloos kunnen beleveren, signaleert RetailDetail.
RetailDetail - Omzet bio in supers steeg fors in eerste jaarhelft - RetailDetail NL
Reageer
  • Deel
Druk af