De Australische koepel-organisatie voor groententelers, AUSVEG, is van mening dat ongebruikelijke groentenproducten de toekomst zijn. Nu al vinden nieuwe, ongebruikelijke producten hun weg naar de markt, zoals donuts van zoete aardappelen, kleurtjes uit rode biet en gels met paprika voor strakke buikspieren. Deze en andere vernieuwende producten kunnen in de toekomst de bodem onder de winst leggen voor Australische boeren.

"Groenten zijn flexibele ingrediënten die zich op allerlei manieren laten inzetten, om extra voedingswaarde en smaak aan een gerecht toe te voegen of het een lekker kleurtje te geven", zegt Andrew White van AUSVEG op AFN. "Er zijn producten die dicht in de buurt van een traditioneel groentenproduct blijven, zoals bietenchips en vegetarische dumplings. Maar we zien ook bedrijven die alle conventies aan de kant zetten en bijvoorbeeld Kit Kats maken met paarse zoete aardappel of pompoenparfait. Dit soort innovatieve producten laat zien dat groenten eten niet hoeft te betekenen dat je een berg groente op je bord schuift. Er is een heel scala aan opwindende opties om meer groenten te eten." AUSVEG raadt telers aan zich met nieuwe producten vooral op snacks te concentreren.

"Australische telers produceren de beste kwaliteitsgroenten in de wereld, en door de smaak en voedingswaarde van deze overheerlijke groenten over te brengen op andere soorten producten, kan de industrie Australische consumenten overhalen vaker en meer groenten te eten", denkt White.
AFN - abcUnusual vegetable products will enhance profitability for Australian food producers | Australian Food News
Reageer
  • Deel
Druk af