De omzet van de Nederlandse supermarkten bedroeg in 2015 34,33 miljard. Dit betekent een stijging van 3,2% ten opzichte van 2014. De gemiddelde omzet per kassabon steeg met 0,4% naar 22,25 euro. Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg met 2,8%.

De supermarkten in 2015 profiteerden van een extra verkoopweek (week 53) in een periode met hoge omzetten. Op basis van een vergelijkbaar aantal weken in 2014 en 2015 (exclusief week 53 in 2015) bedroeg de supermarktomzet in 2015 33,63 miljard euro. Dit betekent dat de vergelijkbare stijging ten opzichte van 2014 1,1% bedroeg.

Voor 2016 wordt een omzetgroei voor de supermarkten van 1,5% verwacht. Het aantal kassabonnen zal naar verwachting met 0,5% stijgen en de omzet per kassabon met 1,0%. Dit blijkt uit cijfers van marktonderzoekbureau GfK.
LMK - GfK: supermarktomzet plust 3,2 procent
Reageer
  • Deel
Druk af