Lidl verkoop nog steeds kip van het 'plofkipras'. Hiermee houdt de discounter zich niet aan de belofte om per 1 januari geen plofkip meer te verkopen, vindt Wakker Dier. Lidl is niet, zoals Jumbo en Albert Heijn, overgestapt naar een ander kippenras met dieren die langzamer groeien.

Wakker Dier beticht Lidl van het gebruik van 'kunstgrepen' om er voor te zorgen dat de dieren van het 'plofkipras' iets minder snel groeien. Dit doet de supermarktketen door de dieren speciaal voer te geven en door alleen vrouwtjes te verkopen. Hennetjes groeien namelijk minder hard dan haantjes. Officieel gelden de verkochte kippen niet als plofkip. Volgens Wakker Dier worden de haantjes nog altijd gewoon vetgemest, maar aan andere kopers verkocht. "Zo los je het plofkip-probleem niet op", aldus Wakker Dier.

Lidl is verrast door de kritiek. Volgens de supermarkt zijn er afspraken gemaakt over onder meer de maximale groei per dag, het aantal dieren per vierkante meter en de slachtleeftijd. Lidl zegt dat z'n kippen aan al deze eisen voldoen, meldt de NOS. In opdracht van Lidl gaat Wageningen Universiteit onderzoeken of het beter is om over te stappen op een ander ras. De supermarkt heeft ook aan zijn kippenleveranciers gevraagd wanneer die een ander ras zouden kunnen aanbieden.
NOS - Lidl onderzoekt andere kip na kritiek Wakker Dier
Reageer
  • Deel
Druk af