Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. Aan verse producten gaven Belgen weliswaar 0,8% meer uit, maar met een voedingsinflatie van 2% betekent dat toch een daling in versaankopen. Belgische gezinnen gingen in 2016 gemiddeld 146 keer naar de winkel om groente en fruit te kopen. In 2008 was dat nog 185 keer. Ongeveer de helft van de boodschappentripjes gaat naar de gewone supermarkten, die hebben een marktaandeel van 46%. Het marktaandeel van harddiscounters Aldi en Lidl voor groente en fruitaankopen steeg met 0,6% tot 19,8%. Grote verliezers in dit geheel zijn de speciaalzaken, schrijft Vilt.
VILT - Vlaams infocentrum land- en tuinbouw - Harddiscounters verkopen meer groenten en fruit - VILT
Lees ook
-
3
+Discountsuper wint terrein door hoge prijzen, maar zal ook duurder worden 15 sep 2022
-
9
+Russische prijsvechter Mere komt naar Belgiƫ met prijzen lager dan Aldi en Lidl 21 mei 2021
-
8
+Mere, de discounter die onder de duiven van Lidl en Aldi schiet 17 feb 2019
-
3
+Winkelprofessor adviseert: ouderwetse supermarkten aller landen verenigt u 26 nov 2018
-
0
+Belgen minder vaak naar de winkel 27 jun 2018