Dat zegt promovendus Filip Degreef van de Vrije Universiteit Brussel. Voedselwantrouwen heeft altijd bestaan. Het werd opgelost door in het openbaar de verwerking te laten zien. Volgens Degreef is het eigentijdse wantrouwen en de angst van consumenten voor additieven terug te voeren tot het feit dat de voedselketen zo complex en onzichtbaar is. “Voedselschandalen maken dat tastbaar. Op zo’n moment wordt de complexiteit blootgelegd en de onwetendheid van de consument pijnlijk duidelijk.” De oplossing is volgens Degreef dan ook openheid. “Laat consumenten toe om te kijken hoe producten geproduceerd worden, en wees daar consequent in.” Dat schrijft Vilt.
Food Quality, Safety and Trust since 1950: Societal Controversy and Biotechnological Challenges | research
Lees ook
-
18
+De additieven in de wijn moeten op het etiket 30 okt 2017
-
56
+‘Voorzorgsprincipe is onwerkzaam en contraproductief geworden’ 22 jun 2017
-
21
+Knaloranje yoghurt, goedgekeurd, maar vraag niet waarom 28 apr 2017
-
18
+Een week rellen over nieuwsloze E-nummers 16 apr 2017
-
39
+‘De voedingsmiddelenindustrie is niet open’ 12 okt 2015