Dat zegt Eataly-oprichter Oscar Farinetti.
Farinetti pleit in het maartnummer van RetailTrends voor het instellen van minimum inkoopprijzen voor levensmiddelen. Ook wil hij medicijngebruik verbannen uit de bedrijfsvoering van boeren. Alleen door dit in wetgeving vast te leggen, zullen retailers voedingsmiddelen van betere kwaliteit verkopen. "Sorry dat dit allemaal nogal communistisch klinkt, maar soms moet je weleens communist zijn", aldus Farinelli.
Eataly is een keten van supermarkten, delicatessenwinkels en restaurants ineen die uitsluitend werkt met Italiaanse producten van hoge kwaliteit. De eerste winkel ontstond in Turijn, inmiddels zijn er zo’n 30 vestigingen wereldwijd. Eataly brengt de door Farinetti bepleite werkwijze al in de praktijk, door alleen met kleine mesterijen te werken en boeren een eerlijke prijs (zo'n 30% boven de gemiddelde marktprijs) te betalen. Consumenten moeten te horen krijgen dat deze voeding gezonder is. "Pas dan zijn klanten bereid een meerprijs te betalen.”
Eataly wil in 2018 naar Nederland komen - een foodafdeling bij de Bijenkorf in Amsterdam zou tot de mogelijkheden behoren. Dan is het dus wel zaak de 'obsessie' van Nederlanders voor de laagste prijs te doorbreken. "Als het om voeding gaat, is dat het domste en slechtste wat je kunt doen", besluit Farinetti.
Retailnews - ??Nederland uniek in obsessie voor lage prijs?
Farinetti pleit in het maartnummer van RetailTrends voor het instellen van minimum inkoopprijzen voor levensmiddelen. Ook wil hij medicijngebruik verbannen uit de bedrijfsvoering van boeren. Alleen door dit in wetgeving vast te leggen, zullen retailers voedingsmiddelen van betere kwaliteit verkopen. "Sorry dat dit allemaal nogal communistisch klinkt, maar soms moet je weleens communist zijn", aldus Farinelli.
Eataly is een keten van supermarkten, delicatessenwinkels en restaurants ineen die uitsluitend werkt met Italiaanse producten van hoge kwaliteit. De eerste winkel ontstond in Turijn, inmiddels zijn er zo’n 30 vestigingen wereldwijd. Eataly brengt de door Farinetti bepleite werkwijze al in de praktijk, door alleen met kleine mesterijen te werken en boeren een eerlijke prijs (zo'n 30% boven de gemiddelde marktprijs) te betalen. Consumenten moeten te horen krijgen dat deze voeding gezonder is. "Pas dan zijn klanten bereid een meerprijs te betalen.”
Eataly wil in 2018 naar Nederland komen - een foodafdeling bij de Bijenkorf in Amsterdam zou tot de mogelijkheden behoren. Dan is het dus wel zaak de 'obsessie' van Nederlanders voor de laagste prijs te doorbreken. "Als het om voeding gaat, is dat het domste en slechtste wat je kunt doen", besluit Farinetti.
Niet in 2018, maar in 2019 wil Eataly een vestiging openen in Amsterdam.
De plannen in ons land komen voort uit een samenwerking met de Weston-familie, de eigenaar van Bijenkorf-eigenaar Selfridges Group. Een foodafdeling bij de Bijenkorf in Amsterdam behoort tot de mogelijkheden, schrijft RetailNews.
Eataly opent later dit jaar wel een themapark, Fico Eataly World, in Bologna. Het themapark beslaat 80.000 vierkante meter Italiaans eten en drinken met een winkel, een experiencecenter en een kennisinstituut over de Italiaanse keuken.
Ja, wat zou het leven voor veel mensen en dieren beter worden als we eens zouden stoppen met alleen maar te kopen op basis van de laagste prijs. Dat er ook aanbod moet zijn voor wie niet meer kan- of wil betalen is goed. Maar waarom altijd en overal alleen naar de prijs kijken. Dat doen we bij auto's, kleding, restaurants enz toch ook niet? We rijden toch niet allemaal in "het meeste auto voor de laagste prijs" ? Dat was Lada, de kiloknaller onder de auto.'s, die bestaat niet eens meer. Als je bij AH lamskarnonades koopt, dan krijg je iets, dat als het dier een dag later geslacht zou zijn waarschijnlijk al schapenvlees was geweest. Geen feest! Ooit, ik ben niet zo jong meer kreeg je bij AH altijd goede kwaliteit, nu is de Foodmarkt van de Jumbo beter en krijg je daar ook betere service. Ooit wS het personeel trots om bij AH te werken, nu weten ze dat zij er uit vliegen als hun joogdloon afloopt. Waarom zien we nooit reclame van AH die over de kwaliteit gaan, maar altijd over de prijs? Meer marktaandeel? Wie wordt daar beter van?