Het is nogal wat: een super die zegt dat wat hij doet niet klopt. Carrefour lijkt zich er niet voor te schamen.
Het Vlaamstalige Belgische winkeliersblad RetailDetail vestigt de aandacht op een Franstalig interview waarin Georges Plassat, de hoogste baas van supermarkt Carrefour zijn zorgen uitspreekt over de prijsoorlog tussen supermarkten. De focus op prijs maakt de gehele keten stuk, stelt hij.
Iedereen heeft het alleen nog maar over prijs. Daardoor komt innovatie tot stilstand, gaan banen verloren en kan niemand meer iets verdienen met - uiteindelijk - het verdwijnen van toeleverende bedrijven en concurrenten als gevolg. Het aanbod wordt er niet alleen goedkoper maar ook saaier van. Dit moet stoppen, zegt Plassat met zoveel woorden. Niettemin heeft ook hij aan zijn prijsimago moeten werken om te overleven in het concurrentiegeweld met, vooral, E. Leclerc.
Hoe gaan de supermarkten vanaf hier verder? That's the question nu dit hoge woord eruit is.
Fotocredits: Foodlog Media
Dit artikel afdrukken
Iedereen heeft het alleen nog maar over prijs. Daardoor komt innovatie tot stilstand, gaan banen verloren en kan niemand meer iets verdienen met - uiteindelijk - het verdwijnen van toeleverende bedrijven en concurrenten als gevolg. Het aanbod wordt er niet alleen goedkoper maar ook saaier van. Dit moet stoppen, zegt Plassat met zoveel woorden. Niettemin heeft ook hij aan zijn prijsimago moeten werken om te overleven in het concurrentiegeweld met, vooral, E. Leclerc.
Hoe gaan de supermarkten vanaf hier verder? That's the question nu dit hoge woord eruit is.
Fotocredits: Foodlog Media
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
VW heeft jaren geïnvesteerd in goed, degelijk, betrouwbaar. VW heeft een zeer strikt kwaliteitsprogramma, weet dat je een bepaalde prijs moet vragen, waar je niet onder mag gaan zitten. VW is gewend om op eigen benen een wereldmarkt te bedienen. De Franse automobielmakers hebben altijd zich kunnen verschuilen achter een chauvinistische beleid, met staatsteun, met een politiekecontect gericht op andere Franse bedrijven. Net niet dus. Ga je verder naar het zuiden -bijvoorbeeld Italie- dan wordt het nog erger. Het bedrijfs DNA van VW is altijd gericht geweest op excellentie. Beetje saai, maar technologische superieur. Intrinsiek goed dus. Hoe zuidelijker hoe meer het om de vorm en het imago ging. Nu meer dan ooit zitten we in een maatschappij waar de inhoud en de vorm compleet moet kloppen. Zoals Apple (dat deed). Dat is mijn verklaring. En supermarkten? Tja, dat zijn vastgoedjongens. Laten we het ook niet spannender maken dan het is. Korte termijn gewin is gewoon belangrijker dan duurzaam iets willen neerzetten. Supermarkten hebben er geen moeite mee om producten onder kostprijs te verkopen. McDonalds doet dat niet. En VW richting haar toeleveranciers zeker niet. VW weet dat innovatie alleen kan gedijen als hun toeleveranciers ook wat mogen en kunnen verdienen.
Samengevat:
- sturen op intrinsieke productkwaliteit.
- sturen op duurzame producten en productie.
- toeleveranciers marge gunnen zodat ze blijven meedenken en kunnen innoveren.
- inhoud gaat weer belangrijker zijn dan vorm.
Mario, ik denk dat je om je punt te maken je kennis over levensmiddelenchemie en de productie van primair product wat overschreeuwt, maar je eindopmerking is helder: waarom slagen supers er niet in om op kwaliteit met elkaar te concurreren?
Om in brandstoftermen te blijven: waar slaagt VW wel in, waar Peugeot en Renault niet in slagen? En wat verklaart het?
Stel je eens voor dat er een truc van oliebedrijven aan het licht zou komen waarmee ze jarenlang autobrandstof met 20% water zouden hebben verdund. Dat zou zacht uitgedrukt niet zonder de nodige ophef overwaaien.
Toch is iets soortgelijks wel aan de hand met de plofkippen en -groenten die door supermarkten aan consumenten verkocht worden. Daarom bijvoorbeeld kopen de Duitsers onze kas-substraatteelt-tomaten niet meer.
Wanneer producenten van groenten afgerekend zouden worden op een kwalitatieve en kwantitatieve analyse van de inhoudsstoffen, dus de mineralen, sporenelementen, eiwitten, vetten en vitaminen, en bijgevolg nadrukkelijk ook afgerekend zouden worden op het percentage "droge stof" dan zou dat misschien de race naar de (kwaliteits)bodem stoppen?
ps
( tomatentest: een gezonde stevige tomaat zinkt meteen naar de bodem wanneer je die in het water loslaat en een ploftomaat is een waterbal en blijft drijven of zweven..)
Zouden ze het niet volhouden?
Uit Retaildetail van vorig jaar:
'De positieve resultaten bij E.Leclerc in de Franse thuismarkt staan in schril contrast met de teleurstellende prestatie bij marktleider Carrefour. Die kent grote problemen in vitale bedrijfsonderdelen, met name in de Franse hypermarkten - die nog steeds de ruggengraat van de onderneming vormen'.
Nou mijnheer Janssen van het cbl, hier klopt natuurlijk niks van.