Iedereen heeft het alleen nog maar over prijs. Daardoor komt innovatie tot stilstand, gaan banen verloren en kan niemand meer iets verdienen met - uiteindelijk - het verdwijnen van toeleverende bedrijven en concurrenten als gevolg. Het aanbod wordt er niet alleen goedkoper maar ook saaier van. Dit moet stoppen, zegt Plassat met zoveel woorden. Niettemin heeft ook hij aan zijn prijsimago moeten werken om te overleven in het concurrentiegeweld met, vooral, E. Leclerc.
Hoe gaan de supermarkten vanaf hier verder? That's the question nu dit hoge woord eruit is.
Fotocredits: Foodlog Media
VW heeft jaren geïnvesteerd in goed, degelijk, betrouwbaar. VW heeft een zeer strikt kwaliteitsprogramma, weet dat je een bepaalde prijs moet vragen, waar je niet onder mag gaan zitten. VW is gewend om op eigen benen een wereldmarkt te bedienen. De Franse automobielmakers hebben altijd zich kunnen verschuilen achter een chauvinistische beleid, met staatsteun, met een politiekecontect gericht op andere Franse bedrijven. Net niet dus. Ga je verder naar het zuiden -bijvoorbeeld Italie- dan wordt het nog erger. Het bedrijfs DNA van VW is altijd gericht geweest op excellentie. Beetje saai, maar technologische superieur. Intrinsiek goed dus. Hoe zuidelijker hoe meer het om de vorm en het imago ging. Nu meer dan ooit zitten we in een maatschappij waar de inhoud en de vorm compleet moet kloppen. Zoals Apple (dat deed). Dat is mijn verklaring. En supermarkten? Tja, dat zijn vastgoedjongens. Laten we het ook niet spannender maken dan het is. Korte termijn gewin is gewoon belangrijker dan duurzaam iets willen neerzetten. Supermarkten hebben er geen moeite mee om producten onder kostprijs te verkopen. McDonalds doet dat niet. En VW richting haar toeleveranciers zeker niet. VW weet dat innovatie alleen kan gedijen als hun toeleveranciers ook wat mogen en kunnen verdienen.
Samengevat:
- sturen op intrinsieke productkwaliteit.
- sturen op duurzame producten en productie.
- toeleveranciers marge gunnen zodat ze blijven meedenken en kunnen innoveren.
- inhoud gaat weer belangrijker zijn dan vorm.