De kennis van de Nederlander over wat gezonde voeding is en wat niet laat te wensen over. Dat blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van Stichting Ik Kies Bewust. Vraag de Nederlander of hij probeert te letten op gezond eten en een ruime meerderheid antwoordt 'ja', maar de echte kennis bij de consument ontbreekt.
78 Procent van de Nederlanders probeert te letten op gezond eten en driekwart van de mensen zegt van de meeste voedingsproducten ook te weten of ze gezond zijn of niet. Maar wanneer dieper ingegaan wordt op de kennis over gezondheid van verschillende voedingsstoffen en ingrediënten blijkt deze kennis vaak hiaten te vertonen.
Zo is het bij de verschillende typen vet vaak onduidelijk of deze gezond of ongezond zijn: verzadigd vet wordt terecht ongezond gevonden door 70 procent. Maar dat meervoudig onverzadigd vet wel gezond is, weet bijna de helft van de Nederlanders niet. Ingrediënten als vezels en calcium zijn gemakkelijker te benoemen. De meerderheid van de Nederlanders weet dat deze ingrediënten gezond zijn.
Voorzitter van Convenant Overgewicht Paul Rosenmöller ontving de onderzoeksresultaten tijdens de lancering van de publiekscampagne ‘Gezonder kiezen doe je zo’. Het Ik Kies Bewust-logo wordt afgebeeld op de verpakking van producten die passen in een gezondere en bewuste voedingskeuze.
Bron: Adformatie
Dit artikel afdrukken
Zo is het bij de verschillende typen vet vaak onduidelijk of deze gezond of ongezond zijn: verzadigd vet wordt terecht ongezond gevonden door 70 procent. Maar dat meervoudig onverzadigd vet wel gezond is, weet bijna de helft van de Nederlanders niet. Ingrediënten als vezels en calcium zijn gemakkelijker te benoemen. De meerderheid van de Nederlanders weet dat deze ingrediënten gezond zijn.
Voorzitter van Convenant Overgewicht Paul Rosenmöller ontving de onderzoeksresultaten tijdens de lancering van de publiekscampagne ‘Gezonder kiezen doe je zo’. Het Ik Kies Bewust-logo wordt afgebeeld op de verpakking van producten die passen in een gezondere en bewuste voedingskeuze.
Bron: Adformatie
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dit doet denken aan het onderdeel bij de Vakantieman van Frits Bom (wie?), waarbij vakantiegangers op een grote kaart hun zonbestemming, zeg Spanje aan moesten wijzen en deze gaven dan de Indische Oceaan of IJsland aan. En aan onderzoeken onder eerstejaars studenten die Churchill ofzo niet kennen. Heel veel Nederlanders leven in een heel beperkte wereld. Dus een systeem met groene (goed eten) en rode stippen (slecht eten) is misschien toch de enige oplossing. Mits je dat voor de zekerheid, bij de entree van de supermarkt nog eens omroept, zoals het 'mind your step' op Schiphol.
Daar zou je gelijk in kunnen hebben!
Omdat onze wereld tav eten heel complex is geworden, moeten we maar accepteren dat sommigen minder goed overleven dan anderen. Met andere woorden, er zou wel eens een belangrijke kennistweedeling aan het ontstaan kunnen zijn. Gebrek aan interesse of intellectuele capaciteiten betekenen dan gewoon dat je pech hebt en het maar moet doen met een overduidelijk zinloos rood-groen stickersysteem, dat al een beetje beter is dan niks.
Gelukkig reageert ons lichaam alleen maar op lange termijn op structureel verkeerde voeding. Wellicht moeten we ook ophouden ons al te druk te maken over de verkorte levensverwachting voor onze jongste generaties als gevolg van ons moderne eetpatroon. Zeker als je die kleine terugslag houdt tegen de enorme stijging van de levensverwachting sinds de 18e eeuw.
Ja, ik ben een beetje cynisch, maar met een serieuze ondertoon. Het perspectief net een beetje anders neerzetten of ruimer trekken, helpt soms het beeld te verscherpen.
"Zo is het bij de verschillende typen vet vaak onduidelijk of deze gezond of ongezond zijn: verzadigd vet wordt terecht ongezond gevonden door 70 procent. Maar dat meervoudig onverzadigd vet wel gezond is, weet bijna de helft van de Nederlanders niet. Ingrediënten als vezels en calcium zijn gemakkelijker te benoemen. De meerderheid van de Nederlanders weet dat deze ingrediënten gezond zijn."
Daar gaan we weer. Bespottelijk. Wie is hier nu eigenlijk slecht geinformeerd, 'Ik Kies Bewust' of 'de consument'?
Melchior.
Zeker! En ik ben bang dat ik erg met je opvatting sympathiseer omdat die het meest ondersteund wordt door zowel de wetenschap als logisch nadenken over wie en wat we evolutionair zijn. Toch is en blijft de vraag: hoe maak je dat het publiek duidelijk?
Een heel helder artikel overigens dat je hier vanmorgen noemde! Maar hoe dan ook: het is bijna letterlijk een elite die dat kan of wil begrijpen. Met welke boodschap en welke mediatactiek bereik je een kritische massa onder het publiek?
Campagne voeren is niet perse de aangewezen weg. Waarschijnlijk komt de markt vanzelf met de oplossing, naar mate het probleem nijpender wordt.
Je ziet nu al dat bedrijfscateraars gezondere alternatieven gaan aanbieden en zelfs gezondheid als een van de selling points hebben. Werkgevers vinden het namelijk aantrekkelijk als hun werknemers gezond en dus niet ziek zijn. Arbeidskosten drukken namelijk zwaar op een bedrijf.
Zo is het niet eens nodig dat de consument zelf al teveel van gezondheidsaspecten weet.