Maarten Arns uit Nijmegen en Harry Schippers uit Wierden zijn in 2005 gestart met hun bedrijf The Shake Factory. Ze ontwikkelden een automaat voor milkshakes die in eerste instantie geplaatst zal worden op middelbare scholen en universiteiten. De milkshake wordt ter plekke gemaakt op basis van verse melk. De eerste 50 automaten worden in september in gebruik genomen. Een milkshake uit de automaat heeft 60 kilocalorieën per 100 milliliter. Dat is evenveel als halfvolle melk. Maar de shake bevat de helft meer eiwitten en calcium dan een gewoon glas melk. Schippers deed ervaring op in de zuivel als directeur van een bedrijf in melkmachines, Arns werkte als verkoper bij het ouderlijk zuivelbedrijf De Korte Slagen in Zevenaar. Schippers importeerde in het verleden de Milkdrive, een automaat voor schoolmelk met een smaakje. Dat was geen succes, mede omdat het veel tijd vroeg om de automaat steeds bij te vullen.
De Milkdrive vormde wel de basis voor het idee van The Shake Factory, zoals de ondernemers hun automaat voor milkshakes hebben gedoopt. Het Zwitserse bedrijf dat de Milkdrive had gemaakt heeft het apparaat naar de wensen van Arns en Schippers aangepast en zij kregen het importeurschap voor de machine. De milkshake-automaat is al uitvoerig getest op scholen en pretparken in Overijssel, Drenthe en Noord-Holland. Deze zomer wordt de machine ook nog uitgeprobeerd op 22 campings.
De automaat bevat 6 dozen met gepasteuriseerde containers en boxen met vruchtconcentraten. Die zijn goed voor 350 milkshakes. De scholen kunnen de machine leasen van The Shake Factory en mogen zelf de prijs voor een milkshake bepalen. Arns en Schippers adviseren een prijs van 80 cent. De ondernemers krijgen een vast bedrag per verkochte beker. De bevoorrading van de machines is geregeld via een landelijk dekkend netwerk. Het ouderlijk zuivelbedrijf van Maarten Arns produceert de grondstoffen. De shake wordt helemaal antiseptisch gemaakt. Er komt geen zuurstof bij. Daarnaast zorgen de ondernemers er voor dat de machine één keer per week wordt gereinigd.
Dit is tenminste positieve marketing gericht op de jeugd. Ik geloof absoluut dat het een regelrechte hit kan worden op middelbare scholen!
bron: Gelderlander
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik denk ook dat het wel een hit zal kunnen worden. Het is in ieder geval beter dan cola, maar ik ben niet zo'n voorstander van melk, zeker geen gehomogeniseerde melk.
Melk slecht? Er zijn velen die het willen doen geloven en die onze overheid verwijten met Joris Driepinter de Ndl. Melkveehouderij te hebben willen stimuleren ten koste van onze volksgezondheid. Toch is het de vraag of dat terecht is. Kijk eens op http://www.westonaprice.org/index.html, de site van de Weston Price Foundation, de bekendste op dit gebied.
Ik heb te veel onderzoeken gelezen waarin de schadelijkheid van zuivelconsumptie werd aangetoond. Het is voor mij dan ook onmogelijk het initiatief van "The Shakefactory" te omarmen, gezondheid en zuivelconsumptie gaan in mijn ogen niet goed samen.
Daar komt bij dat zo'n milkshake, ondanks de claim van de fabrikant, nooit van verse melk gemaakt kan worden. Verse melk komt zo uit een koe, en het lijkt mij onmogelijk een koe in de schoolkantine te plaatsen, landbouwscholen uitgezonderd natuurlijk.
Daarnaast is een hogere eiwitconsumptie niet echt bevordelijk voor de gezondheid, Nederlanders hebben nu niet direct een tekort aan eiwitten, eerder omgekeerd. Enkele vegans wellicht uitgezonderd.
Jacobus
Ik word hier ook niet echt blij van. Ik neem aan dat er een behoorlijke hoeveelheid suiker in de milkshakes zit, daar is echt niets gezonds meer aan, ook als je niet gelooft dat melk ongezond is.
Halfvolle melk bevat overigens 50 calorieen per 100ml, geen 60.
Een gevaar van al die zogenaamd gezonde drankjes vind ik dat mensen ze meestal bovenop hun normale voedselconsumptie gebruiken. Dat zijn zo weer 180 extra calorieen per shake. Tel daar nog eens een paar glazen fris en gewone melk bij, en je zit zo aan honderden ongemerkte calorieen.
Groente en fruitconsumptie zou gestimuleerd moeten worden op scholen. Ik las op Voeding en gezondheid in de media dat een bedrijf komt met appel "chips" van gedroogde appels. DAT is nou een goed idee. Maak smoothies van alleen maar fruit (banaan, aardbei, sinaasappel, mango etc.) gemengd met hooguit een beetje kokos of kaneel voor de smaak. Heel erg lekker en supergezond. Van die salades in bakjes die je tegenwoordig overal ziet zijn ook geen gek idee. Kant en klaar gesneden fruit en groentes. De mogelijkheden zijn eindeloos. Ik denk dat kinderen best groente en fruit willen eten als het lekker en makkelijk is.
Jullie kunnen zeggen wat jullie willen. De jongelui van vandaag stoppen zich overdag vol met energiedrankjes, cola en chips. Dus als deze manier een gedragsverandering kan bewerkstelligen, hebben we weer een stapje gemaakt in de bewustwording van voedsel. Dus ik denk dat dit juist een goed gevoel gaat geven bij de doelgroep waar het over gaat. Daarnaast claimt de Shake factory dat er juist minder suikers in zitten.