Omdat er met interesse gekeken wordt naar wat er zich in de horeca afspeelt, een berichtje waar we het komende jaar op terug kunnen kijken als we het over innovatie hebben. Zoals jullie inmiddels weten ben ik nogal teleurgesteld over de innovatie-kracht van de horeca. Ook deze lijst maakt mij niet bepaald 'warm' van binnen.
Een jury van journalisten, ondernemers en horeca-adviseurs heeft 16 innovaties voor de horeca, genomineerd voor de Horecava Innovation Award 2008.
De vorig jaar ingezette trend bij de inzendingen zet zich voort: veel zijn gericht op gezond & bewust, beleving en efficiency. Op de eerste dag van Horecava 2008, maandag 7 januari, maakt de jury de winnaar per categorie en de overall winnaar bekend. Alle nominaties zijn op de Horecava te zien. Voor deze achtste editie van de innovatiewedstrijd leverden horeca- en catering-leveranciers ruim 150 producten en diensten aan.
fair trade, caloriearm, minder vet en energiezuinig: leveranciers spelen in op de trends in de samenleving. Van snackfabrikanten en drankenleveranciers tot ontwerpers van apparatuur en interieurs. Iedereen lijkt bezig met gezond en bewust. Ook beleving blijft hot: inspelen op de zintuigen van gasten in horeca en catering is zeer belangrijk. Het gevaar van doordraven ligt wel op de loer, bijvoorbeeld als de functionaliteit van apparatuur in het gedrang komt of als er bij trendy drankjes met hippe verpakking te weinig aandacht is voor smaak. Efficiency is het credo bij keukenapparatuur, kassasystemen, barautomatisering en softwareprogramma’s. Veel ondernemers kampen met hoge personeelslasten of personeelstekort en met slimme oplossingen proberen steeds meer leveranciers bij te dragen aan betere bedrijfsvoering en betere service. Uiteraard zag de jury inzendingen die inspelen op het naderende rookverbod in de horeca. Twee kregen een nominatie.
De 16 nominaties zijn:
Categorie Food & Beverage
Origen: premium wine vinegars - Alsegi Trading, Dordrecht
Steaz: fair trade frisdrank op basis van groene thee - American Food Service, Maarssen
MAQS: rood vlees en kip uit de magnetron - MAQS Food, Beesd
Warsteiner premium chili: biermix - Warsteiner Benelux, Tiel
Categorie Equipment
Ware Care On Top Pro, plafond-vliegenvanger - Ware Care Pest Control, Beuningen
GreasePaK, vetafbreker - Vetafscheiders.nl, Den Haag
Jägermeister Tapmachine - Maxxium Nederland, Amstelveen
MegustaMe ijsblender - MegustaMe, IJsselstein
Categorie Interior & Design
La Chaisse Ronde, zitbal - Oolaalaa Sales, Amsterdam
Falo design terrasverwarming - Alpina, Wevelgem (B)
La Fraicheur, design wijnkoeler - La Fraicheur International, Amersfoort
Replensis, asbak/plantenbak - Feelgoed Design Products, Rotterdam
Categorie Services
SmokePoint, rookcabine - Habitat Solutions, Barendrecht
Kelner oproepsysteem - Eijsink Afrekensystemen, Hengelo
Wrap ‘n dry, paraplubeschermer - JDB Import & Export, Eindhoven
Team Uren-plan, roostersoftware - Lepaco, Giesbeek
Bron Horecava - Amsterdam RAI met dank aan facilitywereld
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Kelner oproepsysteem
Ik vind spontaan een innovatie voor 2008 uit: het kelner opletsysteem. Een restaurantmanager die zorgt dat zijn personeel rond blijft kijken of de gasten mogelijk bediening behoeven.
@ Wouter, dat bedoel ik nu! Triest dat je uberhaupt op dit soort suggesties moet komen. Maar zoals je weet is er van de vijf medewerkers in de bediening er een geschoold in het vak gastheerschap!
Ailko, dat is toch heel weinig?! Voor de goede orde: ik heb veel bewondering voor mensen die het goed doen, maar uit het feit dat het opvalt, blijkt dat het om uitzonderingen gaat.
Een voorbeeld: ik was laatst in Engeland. Het eerste wat men daar (in verschillende zaken) deed was je op vrolijke toon welkom heten. Dat gebeurt dus vaak in Nederland helemaal niet, waarmee je het gevoel krijgt dat je blij moet zijn dat je klant mag worden.
Een voorbeeld uit Nederland. Onlangs, tjdens een afspraak in een bekend quasi-sjiek Haags café in de buurt van het Binnenhof duurde het > 20 minuten voordat ik iets kon/mocht bestellen. Dit terwijl er een ruime bezetting aan personeel aanwezig is.
Heb je een opleiding nodig om op te letten en vriendelijk te doen? Lijkt mij een kwestie van cultuur en management. Een glimlach kost niets, staat er op een tegeltje bij mij op de muur. Ik ga zo'n kelner-oproepsysteem bestellen. Is dat een soort supersoaker?
@Wouter: probeer die grote scheepsbel eens die bij de bar hangt :-)
@ Wouter, helemaal eens. De verhouding keuken / bediening ligt op 3:1. koken is nu eenmaal populairder, en mensen denken dat ze het sneller kunnen. Om gastheerschap goed uit te dragen heb je inderdaad een goed cultuurgevoel en een wil om je dienstbaar op te stellen nodig. Die dienstbaarheid daar hebben velen een probleem mee. Alsof je een sloofje/slaafje bent van iemand anders. Dat speelt bij velen nog door hun hoofd. Als je dan als management hier paal en perk aan wilt stellen, houd je vrees ik, niemand meer over. Dat is de spagaat waarin de horeca zit.
Alleen door de algemene kwaliteit van de bedrijven op te hogen zal je ook een evenredige service zien.