De levensmiddelenindustrie moet beter met de consument en burger in gesprek gaan om het vertrouwen in fabrieken te versterken.
Dat is de belangrijkste conclusie in het rapport ‘Spreek Smakelijk’ dat de FNLI in samenwerking met adviesbureau Roland Berger vanmiddag publiceert.
Minister-president Mark Rutte kreeg vandaag het rapport uit handen van Paul Polman (CEO Unilever) en FNLI-voorzitter Bas van den Berg (COO Royal FrieslandCampina) tijdens de eerste VoedselPoort, een evenement waar betrokkenen uit het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en politiek/overheid met elkaar in gesprek treden.
De FNLI zegt een aftrap te willen geven voor een bredere dialoog tussen de levensmiddelenindustrie en de samenleving onder de naam ‘Een open gesprek over voedsel’.
‘Spreek Smakelijk' is geschreven door adviesbureau Roland Berger. Het rapport laat het belang van de levensmiddelenindustrie voor de Nederlandse economie zien. Met een jaarlijkse omzet van €63,9 miljard is het de grootste industrie van ons land. Het rapport legt volgens de FNLI de vinger op een gevoelige plek: de grote afstand tussen de sector en de samenleving. De levensmiddelenindustrie heeft te maken met vragen en eisen van consumenten over bijvoorbeeld prijs, smaak, productsamenstelling of gemak terwijl aan de andere kant terechte vragen stellen en zorgen hebben over gezondheid, dierenwelzijn of eerlijke handel.
Fotocredits: 'Spreek Smakelijk', Rapport FNLI
Dit artikel afdrukken
Minister-president Mark Rutte kreeg vandaag het rapport uit handen van Paul Polman (CEO Unilever) en FNLI-voorzitter Bas van den Berg (COO Royal FrieslandCampina) tijdens de eerste VoedselPoort, een evenement waar betrokkenen uit het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en politiek/overheid met elkaar in gesprek treden.
De FNLI zegt een aftrap te willen geven voor een bredere dialoog tussen de levensmiddelenindustrie en de samenleving onder de naam ‘Een open gesprek over voedsel’.
‘Spreek Smakelijk' is geschreven door adviesbureau Roland Berger. Het rapport laat het belang van de levensmiddelenindustrie voor de Nederlandse economie zien. Met een jaarlijkse omzet van €63,9 miljard is het de grootste industrie van ons land. Het rapport legt volgens de FNLI de vinger op een gevoelige plek: de grote afstand tussen de sector en de samenleving. De levensmiddelenindustrie heeft te maken met vragen en eisen van consumenten over bijvoorbeeld prijs, smaak, productsamenstelling of gemak terwijl aan de andere kant terechte vragen stellen en zorgen hebben over gezondheid, dierenwelzijn of eerlijke handel.
Fotocredits: 'Spreek Smakelijk', Rapport FNLI
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het COV doet een dappere poging maar helaas vind je in deze (afstudeer)vragen al een behoorlijk frame terug.
De zweem van verdediging in de zin van 'wij zijn heus wel een goede sector, pest ons niet zo' druipt er van af.
Zoals Dick het al eerder noemde, gaat het volgens mij inderdaad niet om extra zenden van mooie woorden, maar vooral om normale antwoorden te geven als 'de consument' of 'de burger' een vraag heeft over hoe en waarom zijn eten geproduceerd wordt als het wordt.
Agnes #53, dat het versterken van de concurrentiekracht het uiteindelijke doel is, dat is duidelijk. Maar op welke manier zou dat 'gesprek' dan tot meer concurrentiekracht moeten leiden? Om transparanter te worden of zelf beter begrepen te worden, hoef je niet in gesprek te gaan.
#52, Ze willen vooral zelf begrepen worden, opdat wij het als burger OK vinden om als consument steeds meer van hun spullen te blijven kopen. Dat is toch een duidelijk doel?
'Om de concurrentiekracht van de levensmiddelindustrie op de lange termijn te versterken, is het cruciaal dat de samenleving vertrouwen in de sector heeft.'
Gelukkig gaat deze discussie met #51 weer een beetje naar de kern terug.
Hoe zou dat 'gesprek' of die 'dialoog' die de foodbranche met burger en consument wil, eruit moeten zien? Ik vind dat een ingewikkelde.
Wat het ingewikkeld maakt, is bijvoorbeeld - wat ook in het rapport staat - dat de consument het ene zegt maar het andere doet. Dus graag meer duurzaam en meer diervriendelijk vlees, maar ondertussen toch kiloknallers kopen. Je hebt principes en je hebt vaste lasten.
Wat het ook ingewikkeld maakt, is dat de foodbranche blijkbaar wel een gesprek wil, maar het tegelijkertijd totaal onduidelijk is wat ze daarmee wil. Vooral de consument beter begrijpen, zodat de marketeers nuttige input hebben? Dat staat niet met zoveel woorden in het rapport, maar wat kan het anders zijn?
Het punt is Dick dat als je als industrie constateert dat het vertrouwen op een dieptepunt ligt je een beetje moet gaan nadenken over de manier waarop je communiceert. Intens en rijk zijn dan begrippen die meer lijken te betekenen dan nodig. En dat alleen maar om de kleinere verpakking met een hogere prijs 'geloofwaardig' te maken. Wel met echte Madagascar vanille, dat dan weer wel.
Het gaat me er niet eens om, Jack, of het eerlijk of oneerlijk is. Het gaat me erom dat je gewoon niet zo'n stom rapport moet schrijven als je dit soort dingen blijft doen.