Fruitteler Guido van Veldhoven heeft genoeg van al die intellectuelen die komen vertellen hoe hij meer geld moet verdienen, omdat het niet zo geweldig gaat in de Nederlandse land- en tuinbouw.
In een stukje voor boerenblad Nieuwe Oogst zegt hij gewoon wat hij denkt: flikker op!
Hij zegt het iets netter. Volgens Guido van Veldhoeven zijn boeren al uniek en hoef je ze alleen maar te promoten.
Of dat helpt, is wat anders, maar het lucht natuurlijk wel op. Uiteraard: iedere boer is al lokaal en uniek. Dat kan niet anders.
Fotocredits: Guido van Veldhoven
Dit artikel afdrukken
Hij zegt het iets netter. Volgens Guido van Veldhoeven zijn boeren al uniek en hoef je ze alleen maar te promoten.
Of dat helpt, is wat anders, maar het lucht natuurlijk wel op. Uiteraard: iedere boer is al lokaal en uniek. Dat kan niet anders.
Gewoon = Uniek Inkopers van #supermarktketens #productfabrikanten rondje langs al deze unieke #voedselproducenten pic.twitter.com/NuOwlLTOPe
— Boer+burgertweetmeet (@Boerburgertweet) January 31, 2016
Fotocredits: Guido van Veldhoven
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Sinds het verdwijnen van het bloemenbureau Holland heeft bijna elke productgroep in de sierteelt de promotie van het eigen product collectief georganiseerd. Er wordt een promotieplan geschreven en de telers stemmen daar al of niet mee in. Bij een twee derde meerderheid voor gaat het plan door. Iedereen betaalt een percentage van de omzet, de inning van dit geld gaat via FloraHolland (de veiling). Dit kan alleen omdat de inning via de veiling gaat, anders doet niet iedereen mee. Praten over afstemming van productie is zelfs bij een klein product een heilloze weg. Collectief verkopen is ook al niet te doen, het onderlinge wantrouwen lijkt wel te groot. Tuinders willen best praten, maar te allen tijde vrij produceren.
Wouter, misschien zijn ze in de VS er net wat meer van doordrongen dat marketing een bijdrage kan leveren. Hier in NL is daar behoorlijk wat argwaan over en is er eerder de gedachte 'als je me omzet en winst brengt, kijk ik wel even wat ik daarvoor over heb'. Tenzij er nog iets van de subsidie over is (het minieme deeltje dat nog niet aan technologie etc is uitgegeven).
Jan Peter, die Marketing Boards in VS worden gewoon door producenten betaald en draaien zonder subsidie. NFO-leden betalen extra contributie voor het werk van hun op de markt gerichte productwerkgroepen. Telersvereniging Conference kreeg veel donaties van paar honderd euro van telers die benaderd werden om sympathisant te worden. Geen bedragen waarvan je grote algemene marketingcampagnes met dure reclame kunt betalen. Maar wel voldoende om iets in beweging te krijgen. Dus er kan echt wel wat maar kom bij een deel van telers/boeren niet aan met hoge heffingen a la productschapsheffingen waarvan besteding voor van alles en nog wat is. Maar Marketing Boards zijn ook soort van productschappen 3.0.
Wouter, je weet ook wel dat men voor die marketingboards geen cent over heeft. Tenzij het gesubsidieerd wordt natuurlijk.
Mee eens, volledig vrij willen produceren zonder afstemming is keuze voor een stuurloos schip op een woeste zee.