Hij zegt het iets netter. Volgens Guido van Veldhoeven zijn boeren al uniek en hoef je ze alleen maar te promoten.
Of dat helpt, is wat anders, maar het lucht natuurlijk wel op. Uiteraard: iedere boer is al lokaal en uniek. Dat kan niet anders.
Gewoon = Uniek Inkopers van #supermarktketens #productfabrikanten rondje langs al deze unieke #voedselproducenten pic.twitter.com/NuOwlLTOPe
— Boer+burgertweetmeet (@Boerburgertweet) January 31, 2016
Fotocredits: Guido van Veldhoven
Sinds het verdwijnen van het bloemenbureau Holland heeft bijna elke productgroep in de sierteelt de promotie van het eigen product collectief georganiseerd. Er wordt een promotieplan geschreven en de telers stemmen daar al of niet mee in. Bij een twee derde meerderheid voor gaat het plan door. Iedereen betaalt een percentage van de omzet, de inning van dit geld gaat via FloraHolland (de veiling). Dit kan alleen omdat de inning via de veiling gaat, anders doet niet iedereen mee. Praten over afstemming van productie is zelfs bij een klein product een heilloze weg. Collectief verkopen is ook al niet te doen, het onderlinge wantrouwen lijkt wel te groot. Tuinders willen best praten, maar te allen tijde vrij produceren.