Carlo Petrini, oprichter en voorman van Slow Food, protesteerde tegen de aanwezigheid van McDonald's op de wereldtentoonstelling Expo2015. La Stampa noteert de tegenaanval van McDonald's: 'van ideologie kun je niet eten'.
Petrini vindt dat een broodje met vlees - een hamburger dus - voor €1,20 niet thuishoort op de Expo, de wereldvoedseltentoonstelling in Milaan. Dat maakte hij afgelopen dinsdag tijdens een vurige speech duidelijk.
Het lijkt erop dat McDonald's schoon genoeg heeft van de protesten van Slow Food tegen zijn Fast Food. In een verklaring zegt de hamburgerketen er trots op te zijn dagelijks 6.000 maaltijden aan mensen te kunnen verstrekken. Het Amerikaanse bedrijf zegt zich er voorts over te verbazen dat mensen die biodiversiteit prediken kennelijk geen respect hoeven te hebben voor de vrije eetkeuzen van andere mensen. In een zin daarna wordt de toon van McDonald's snerend: "Duizenden mensen kiezen er zelf voor om bij ons te eten, misschien zelfs wel nadat ze langs het gigantische, trieste en maar pover bezochte Slow Food paviljoen zijn gewandeld."
'Multinational'
McDonald's laat vervolgens geen misverstand bestaan over de manier waarop het bedrijf zich behandeld voelt: "Van ideologie kun je niet eten. Slow Food is inmiddels een grote internationale organisatie, een soort multinational. Het is dan ook om te huilen dat Slow Food nog steeds het verzet tegen McDonald's nodig heeft om zich een positie te geven. McDonald's staat op de Expo nadat het meedeed in een openbare aanbesteding, terwijl de wijzen van Slow Food - zoals in de kranten te lezen staat - zomaar zijn toegelaten."
Saatchi & Saatch maakt campagne voor Slow Food
Vandaag maakte Slow Food een actie bekend om kleine boeren van over de hele wereld naar Expo2015 te halen. Het gaat om een fundraiser om hun reis- en verbljfkosten naar en in Milaan te kunnen bekostigen. In het persbericht schrijft de slowe multinational: "Slow Food en het Slow Food Youth Network roepen de wereld op een kleine bijdrage te leveren aan de reiskosten voor de jonge boeren, vissers en voedselproducenten, die veelal kleinschalig werken en afkomstig zijn uit lage- en middeninkomenslanden. In samenwerking met het wereldberoemde reclamebureau Saatchi & Saatchi lanceren Slow Food en het Slow Food Youth Network vandaag een crowdfundingplatform. Het doel is om voldoende geld binnen te halen om de reiskosten voor 2000 jonge boeren, vissers en voedselproducenten te kunnen betalen.
Saatchi & Saatchi ontwikkelde een campagne rondom de Small Scale Producers. In de campagne zijn de boeren, vissers en voedselproducenten, de helden van de toekomstige voedselproductie, in de schijnwerpers gezet door middel van miniatuurbeeldjes, die op prominente plekken in Milaan zijn gefotografeerd."
Fotocredits: Slow Food
Dit artikel afdrukken
Slow Food is inmiddels een grote internationale organisatie. Het is dan ook om te huilen dat Slow Food nog steeds het verzet tegen McDonald's nodig heeft om zich een positie te geven'Trots op 6.000 maaltijden'
Het lijkt erop dat McDonald's schoon genoeg heeft van de protesten van Slow Food tegen zijn Fast Food. In een verklaring zegt de hamburgerketen er trots op te zijn dagelijks 6.000 maaltijden aan mensen te kunnen verstrekken. Het Amerikaanse bedrijf zegt zich er voorts over te verbazen dat mensen die biodiversiteit prediken kennelijk geen respect hoeven te hebben voor de vrije eetkeuzen van andere mensen. In een zin daarna wordt de toon van McDonald's snerend: "Duizenden mensen kiezen er zelf voor om bij ons te eten, misschien zelfs wel nadat ze langs het gigantische, trieste en maar pover bezochte Slow Food paviljoen zijn gewandeld."
'Multinational'
McDonald's laat vervolgens geen misverstand bestaan over de manier waarop het bedrijf zich behandeld voelt: "Van ideologie kun je niet eten. Slow Food is inmiddels een grote internationale organisatie, een soort multinational. Het is dan ook om te huilen dat Slow Food nog steeds het verzet tegen McDonald's nodig heeft om zich een positie te geven. McDonald's staat op de Expo nadat het meedeed in een openbare aanbesteding, terwijl de wijzen van Slow Food - zoals in de kranten te lezen staat - zomaar zijn toegelaten."
Saatchi & Saatch maakt campagne voor Slow Food
Vandaag maakte Slow Food een actie bekend om kleine boeren van over de hele wereld naar Expo2015 te halen. Het gaat om een fundraiser om hun reis- en verbljfkosten naar en in Milaan te kunnen bekostigen. In het persbericht schrijft de slowe multinational: "Slow Food en het Slow Food Youth Network roepen de wereld op een kleine bijdrage te leveren aan de reiskosten voor de jonge boeren, vissers en voedselproducenten, die veelal kleinschalig werken en afkomstig zijn uit lage- en middeninkomenslanden. In samenwerking met het wereldberoemde reclamebureau Saatchi & Saatchi lanceren Slow Food en het Slow Food Youth Network vandaag een crowdfundingplatform. Het doel is om voldoende geld binnen te halen om de reiskosten voor 2000 jonge boeren, vissers en voedselproducenten te kunnen betalen.
Saatchi & Saatchi ontwikkelde een campagne rondom de Small Scale Producers. In de campagne zijn de boeren, vissers en voedselproducenten, de helden van de toekomstige voedselproductie, in de schijnwerpers gezet door middel van miniatuurbeeldjes, die op prominente plekken in Milaan zijn gefotografeerd."
Fotocredits: Slow Food
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Een duim voor McDonalds, vrije keuze van mensen en wederzijds respect zijn toch de basis regels in onze samenleving.
En als Slowfood begint over fundraising en dat soort zaken begint het bij mij te kriebelen, veel geld en links, daar is een Nederlandse uitdrukking voor, iets met lullen en vullen dacht ik.
"Een duim voor McDonalds, vrije keuze van mensen en wederzijds respect zijn toch de basis regels in onze samenleving."
Wat vertel je me nu Frank? Vrije keuze en wederzijds respect? Is manipulatie tegenwoordig de basisregel in onze samenleving de maat voor democratie en vrijheid? Heeft volgens mij idee weinig te doen met respect. Het draait om winstmaximalisatie o.a. door propaganda.
Onderbewustzijn is trouwens commercieel uitgebuit door een neefje van Freud: Edward Bernays.
McDonalds een firma die het beste wil voor de samenleving?
Het is bloedstollend dat gepraat van (supermarktketens en) Mac Donald. Als er anders (haast) niets is, dan alleen wat die je opdringen, heb je toch zelf je (gedwongen) keus gemaakt? En als die keus de keus is van een massa onnadenkenden dan ben jij die een andere keus zou willen (kunnen) maken natuurlijk alleen maar een "afwijking", toch? Leve hun vrijheid dus om zich obees te eten, niet de mijne om ondanks alles wat op mij afkomt toch nog redelijk slank te (willen) blijven.
Als je op het strand zit op een strandstoel en iemand steekt een sigaret op waarvan de rook in jouw richting waait dan is dat zijn vrijheid om dat te doen, niet jouw vrijheid is het om van dat verplichte meeroken gevrijwaard te blijven. (Ophoepelen kun je, en ergens vederop een ligstoel huren totdat ook daar iemand zichzelf en jou gaat kapotroken).
Wij leven in onze dichtbevolkte maatschappij altijd in de nabijheid van anderen. Daar gaat onvermijdelijk een -noem het een sociale- normoplegging van uit (van die anderen naar jou toe). Maar die mag niet ontaarden in de (neoliberale) vrijheid van het mogen vergiftigen van jouw eten en van jouw lucht omdat die vergiftiging nou eenmaal "normaal" is geworden. En in de lijn ligt van de marktwerking. En in die van de automaat die het onderbewuste heet. En in die van het instinct dat roept om gezelligheid, om meedoen, om temidden van de kudde te blijven. Er is kennlijk geen istinct dat roept om verstand en redelijkheid en van recht op grond van redelijkheid. Maar als we nu wel eens ons afvragen wat een redelijke norm zou zijn, moet ik dan respect opbrengen voor iemand -of een instelling- die mij vergiftigt, of zou die iemand -of die firma of wat dan ook- mij die alleen maar gezond wil blijven dan moeten respecteren? Over de basis van onze samenleving gesproken.
Zo is het Willem. Vrije keuze is heel belangrijk, maar mensen moeten wel de goede keuzes blijven maken natuurlijk. En dat niet iedereen dat zelf kan is duidelijk.
Beter en misschien leuker lijkt het mij om Mac gewoon toe te laten, kijken wat voor mensen er op die tentoonstelling komen en dan bekijken hoeveel van die mensen toch kiezen voor de Mac. Kijken of het wel of niet gepast is dat ze aanweizig zijn. Verkopen ze helemaal niks, dan kan slow food zeggen "zie je wel, je hoort hier niet", verkopen ze wel wat dan kan Mac dat zeggen. Kijken hoeveel slow foodies die naar zo'n evenement komen zich ook houden aan hun eigen stelregel wat ze we of niet eten.