Kort 3 dec in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (met het eigen nummer) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat nog eventjes zo. Of probeer ons nieuwe formulier eens uit!

Fotocredits: 'Un euh... kiosque?', Yohann Legrand

Het Amerikaanse fastfoodbedrijf Dunkin’ Donuts heeft zichzelf ten doel gesteld in 2016 minstens 100 duurzame vestigingen in te richten. Een van de maatregelen die het bedrijf neemt, is het installeren van kleine aerobe biovergisters, zeg maar composteerders. De Eco-Safe Digesters van BioHiTech staan veelal bij grotere locaties, zoals supermarkten, ziekenhuizen of stadions, maar de toepassing bij Dunkin' Donuts laat zien dat de Eco-Safe Digester ook op veel kleinere schaal toepasbaar is.

De Eco-Safe Digester composteert tot ruim 1.000 kilo onverkochte donuts, voedselresten én koffieprut per 24 uur. Het eindproduct is 'nutriënten-neutraal' afvalwater dat gewoon het riool in kan. Ook werkt de installatie kostenbesparend omdat er veel minder afvalvolume naar de stort gaat, er minder met afval gesleept hoeft te worden en er schoner gewerkt wordt. De Eco-Safe Digester meet en rapporteert realtime de economische en ecologische aspecten, zodat de donutketen exact inzicht heeft in de ecologische en financiële effecten van zijn activiteiten. Volgens Dunkin’ Donuts kunnen vestigingen met de Eco-Safe Digester voldoende CO2-reductie realiseren om 1 miljoen extra koppen koffie te serveren zonder het milieu extra te belasten.

De traditie van het maken van de Noord-Koreaanse kimchi is vanaf nu, net als de Zuid-Koreaanse variant al eerder, erkend door Unesco, meldt de BBC. Het culturele agentschap van de VN heeft de Noord-Koreaanse kimchi op de lijst van immaterieel cultureel werelderfgoed gezet. In totaal werden er 20 nieuwe tradities als werelderfgoed erkend.

Het Namibische fruitfestival rondom de marula, de Arabische traditie van koffie maken en schenken als teken van gastvrijheid, rijstlandbouw-rituelen uit Oost- en Zuidoost-Azië, Peruaanse en Roemeense volksdansen en de klassieke rijkunst van de Spaanse Rijschool in Wenen zijn eveneens toegevoegd aan de Unesco-erfgoedlijst.

Het Nederlandse molenaarsambacht was ook voorgedragen, maar kwam niet verder dan een nominatie.

De Krat, Nederlands' eerste maaltijdbox, is sinds 1 december 2015 officieel B-corp gecertificeerd. De Krat maakt hiermee onderdeel uit van een internationale beweging van duurzame bedrijven die streven naar een betere wereld. Sinds 2010 bezorgt De Krat houten kratten met duurzaam, lokaal geproduceerd, seizoensgebonden voedsel van hoge kwaliteit.

Een bedrijf kan B-corp gecertificeerd worden als niet alleen zijn producten, maar ook de organisatie van het bedrijf zelf deugt. De Amerikaanse organisatie B Corp (Benefit Corporation) certificeert sinds 2006 wereldwijd bedrijven die behalve winst ook nadrukkelijk duurzame en sociale doelstellingen nastreven. Tot de meest bekende B-Corp-bedrijven horen Ben&Jerry’s en Etsy. De Krat sluit zich aan bij de 21 Nederlandse bedrijven met een B-corp certificaat, en met name bij de foodbedrijven Willem & Drees, Beebox, Tony's Chocolonely en Moyee. Ook Unilever overweegt zich als B-corp te laten certificeren.

Eefje Brugmans, oprichter van De Krat: “We zijn heel blij met dit keurmerk, omdat het aantoont dat we een echt duurzaam bedrijf zijn. Omdat B-corp zo’n strenge assessment hanteert, weet je zeker dat je goed en duurzaam bezig bent als je het keurmerk ook echt krijgt. Helaas zijn er veel bedrijven die het woord duurzaamheid misbruiken terwijl ze daar niet echt naar streven; met dit keurmerk kunnen we ons nu nog beter van die concurrentie onderscheiden. “

Europees commissaris Margrethe Vestager gaat een volgende Luxemburgse belastingdeal onderzoeken. Fastfoodbedrijf McDonald’s kan op korte termijn een aankondiging verwachten, schrijft De Standaard.

Vestager constateerde eerder bij Starbucks en Fiat dat belastingdeals tussen lidstaten en deze multinationals 'oneigenlijke staatssteun' waren. De belastingdeals maken het mogelijk dat een multinational een deel van zijn winst kan doorsluizen naar andere landen waardoor er geen belasting over geheven wordt. Nederland moet daarom van de Europese Commissie 20 miljoen euro terugbetalen. De Nederlandse regering is het daar niet mee eens.

McDonald's is de volgende multinational in het beklaagdenbankje. Volgens diverse organisaties heeft het fastfoodbedrijf via de Luxemburg-constructie een miljard euro aan belastingen ontdoken. Vestager heeft 'nog tientallen bedrijven' in het vizier, waaronder Apple en Amazon.

De banaan zoals wij die kennen is eigenlijk een tweedekeus-banaan.

In de eerste helft van de 20e eeuw was 'de' banaan een smakelijkere, slankere en kwetsbaardere banaan: de Gros Michel. In de jaren '50 zorgde de Panama-ziekte, een schimmel, ervoor dat deze bananensoort zo goed als uitgeroeid werd. Gelukkig was daar de Cavendish-banaan. Minder uitgesproken van smaak maar beter te telen en te verpakken én resistent tegen de schimmel, veroverde deze nieuwe banaan binnen no time de wereld.

De geschiedenis dreigt zichzelf te herhalen. In Zuid-Oost Azië is een variant van de Panama-ziekte opgedoken, waar ook de Cavendish-banaan niet tegen bestand is. De ziekte, Tropical Race 4, heeft sinds 2013 het Midden-Oosten, Afrika en Australië bereikt. Experts vrezen het moment waarop de ziekte zich uit zal breiden naar Latijns-Amerika, waar drie vijfde van de bananen ter wereld geteeld wordt. Quarantaine-maatregelen zijn onvoldoende en een remedie bestaat niet. In diverse media wordt het woord 'uitsterven' al gebruikt.

'Uitsterven' is vooralsnog voorbarig. Er bestaan over de hele wereld honderden variëteiten bananen, die veelal het stapelvoedsel van arme boeren zijn. Ze zien er alleen anders uit dan de banaan waar we aan gewend geraakt zijn en zijn lastiger grootschalig te telen of te vervoeren. Ook de wetenschap staat niet stil. In Wageningen houdt een team zich al jaren bezig met de TR4-problematiek. Andere wetenschappers werken aan een GMO-versie van de oude vertrouwde Cavendish, die resistent zou moeten zijn tegen TR4.

Van alle Nederlandse supermarkten is Jumbo online het meest besproken. Dat blijkt uit onderzoek van monitoringtool Buzzcapture, meldt Distrifood. Vanaf 1 januari 2015 telden de social mediaspecialisten 800.000 online berichten over supermarkten. Jumbo werd in 265.000 berichten genoemd en Albert Heijn in 259.000. Eigen berichten van de ketens telden daarbij niet mee.

De keuze van Jumbo om een gecombineerde wieler- en schaatsploeg te sponsoren blijkt succesvol. De sportsponsoring was goed voor 19% van de berichten. De Groningse afpersingszaak was goed voor 5% van de berichten.

Buzzcapture constateert dat van de 12 grootste supermarktketens alleen Aldi niet actief is op Twitter en Facebook. Lidl Nederland is de grootste super op Facebook met ruim 500.000 fans, gevolgd door Jumbo en Albert Heijn. Albert Heijn is met bijna 30.000 volgers de grootste op Twitter en laat daarmee Ekoplaza en Plus achter zich. De 12 supermarkten uit dit onderzoek samen zijn goed voor bijna 1,5 miljoen Facebookfans en 55.000 Twittervolgers. Pinterest en Instagram zijn veel minder succesvol.

Na jaren van onafgebroken stijging, lijkt het aantal nieuwe gevallen van diabetes type 2 in de VS eindelijk af te vlakken. Tussen 2008 en 2014 nam het aantal nieuwe gevallen met ongeveer een vijfde af, melden onderzoekers van de Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Het is voor het eerst dat een daling lijkt door te zetten sinds het aantal ziektegevallen zo'n 25 jaar geleden explosief ging stijgen. In 2014 werden 1,4 nieuwe diabetesgevallen geregistreerd. In 2008 waren dat er 1,7 miljoen. In de tussenliggende jaren was al wel een geleidelijke daling zichtbaar, maar deze was nog niet statistisch significant.

Experts zeggen dat het niet duidelijk is of preventie-inspanningen nu eindelijk hun vruchten afwerpen, of dat de ziekte zijn piek in de Amerikaanse bevolking bereikt heeft.

De verschuiving valt samen met de eerste tekenen dat Amerikanen voor het eerst in decennia weer gezonder eten. Amerikanen drinken minder frisdrank, de calorie-inname van zowel kinderen als volwassen is gedaald en de lichamelijke activiteit toegenomen. Tevens vertoont de obesitascurve afvlakking.

Overigens gaat het niet voor alle Amerikanen de goede kant op. Vooral hoogopgeleide en blanke Amerikanen doen het beter. Bij laagopgeleiden, Afro-Amerikanen en Hispanics is ook een afvlakking zichtbaar, maar deze is is nog niet statistisch significant.

"Het is nog te vroeg voor een parade", zegt dr. David M. Nathan, directeur van het Diabetes Center and Clinical Research Center van het Massachusetts General Hospital. "Maar het begint eindelijk tot iedereen door te dringen dat onze zittende leefstijl en overgewicht echt een probleem zijn."

Veel gesubsidieerde sportclubs, theatercafés en buurthuizen boeken hun baromzet weg in een apart bedrijfje naast de stichting of vereniging, in zogenaamde 'feest-bv's'. Zo omzeilen ze het verbod om te concurreren met reguliere horeca en onttrekken ze zich aan de Drank- en Horecawet, meldt de Telegraaf.

Deze wet schrijft voor dat verenigingen en stichtingen slechts rond wedstrijden of voorstellingen mogen schenken en er geldt een limiet voor het aantal feestjes. Voor de als 'feest-bv’ geregistreerde kantines en theatercafés gelden deze beperkingen niet.

Branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) luidt de noodklok over deze truc. Volgens de KHN ondervinden cafés en partycentra alsmaar groeiende, oneerlijke concurrentie uit de gesubsidieerde sector. "Het begint de normaalste zaak van de wereld te worden om je 25-jarige jubileum op de hockeyclub te vieren”. Met prijzen die ver onder die van de markt liggen, lage huur, subsidie en inzet van vrijwilligers is er sprake van oneerlijke concurrentie, stelt de KHN.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Wouter de Heij

R&D en Innovatie in Voedseltechnologie

Likes vandaag

Sander Koning Labadie

Kwaliteitsmanagement

Likes vandaag

Piet Hermus

landbouw, schrijft wel eens wat

Likes vandaag

Edwin Heijdra

Agrarisch and More.

Likes vandaag

Cécile Janssen

Eindredacteur / eigenaar, Foodlog

Likes vandaag

Carolien Makkink

Diervoeding

Likes vandaag