Mensen eten minder als hun gezelschap uit een kleine eter bestaat, en meer als hun metgezel een flinke eter is Dat blijkt uit een metastudie van onderzoekers van de University of New South Wales en Toronto.

Het is langer bekend dat eten van een kleiner bord je hersenen fopt en dat een portiegrootte bepaalt hoeveel je eet. Op Science Daily benadrukken de onderzoekers dat de uitkomsten van hun studie erop wijzen dat ‘modelleren’ – voorbeeldgedrag van anderen - minstens zoveel aandacht verdient bij de ontwikkeling van tactieken om overeten tegen te gaan.

Zelfs mensen die een lijstje kregen van wat anderen gegeten hadden, vertoonden kopiërend gedrag
De onderzoekers van de UNSW School of Psychology en University of Toronto, analyseerden 38 studies. Ze ontdekten diverse situaties waarin mensen hun eetgedrag aan hun ‘model’ tafelgenoot aan blijken te passen. Het komt zowel bij gezond eten als ongezond snacken voor. Aan tafel. Bij volwassenen én bij kinderen en zelfs na een dag vasten. Het effect treedt op bij zowel mensen met een normaal gewicht als mensen met onder- en overgewicht. Zelfs mensen die een lijstje kregen van wat anderen gegeten hadden, vertoonden kopiërend gedrag.

Effect sterker bij oudere kinderen
Volgens Lenny Vartanian (UNSW) toont het onderzoek aan dat sociale factoren van grote invloed zijn op consumptie. ‘At het gezelschap weinig, dan onderdrukken mensen hun voedselinname en eten ze minder dan ze normaal zouden doen als ze alleen zijn. At het sociale model veel, dan voelen proefpersonen zich vrij om hun normale hoeveelheid of meer te eten als ze dat willen’ zegt Vartanian.

Als mogelijke verklaring stipt Vartanian aan dat in sociale situaties de passende hoeveelheid die je kunt eten niet altijd duidelijk is. ‘Interne signalen, zoals trek of verzadiging, zijn niet altijd betrouwbaar. Je kunt daardoor naar anderen kijken, om te beslissen hoeveel je zou kunnen eten.’ Bij kinderen is dit effect ook gemeten. Wel was het effect sterker bij oudere kinderen. Het lijkt er dus op dat het aangeleerd gedrag is.

Kinderen zijn zichzelf en doen waar ze zin in hebben. Naarmate ze opgroeien en volwassen worden, gaan ze doen zoals hun omgeving doet. Dat lijken de twee logisch klinkende conclusies van het onderzoek te zijn.

Het onderzoek is gepubliceerd in vakblad Social Influence.

Fotocredits: ‘May 9, 2009: Mother's Day lunch’ Christopher
Dit artikel afdrukken