Een grote fabrikant van koekjes en snacks ontdekt dat rond het type producten dat hij bakt, in Frankrijk nieuwe rituelen zijn ontstaan. Reden om mensen die rituelen te laten koesteren en die dikmakers zo weinig schadelijk mogelijk te maken voor je gewicht. Een raar argument? De Franse overheid heeft er in ieder geval geen boodschap aan.
Anders dan wij maken Fransen van snacken een ritueel zoals ze dat van gewone maaltijden ook hebben gemaakt. Dat zou onderzoek aantonen, schrijft FoodNavigator.
Uit onderzoek van de Amerikaanse koekjesbakker en snackmaker Mondelez zou blijken dat de Fransen hun traditionele maaltijden in ere houden, maar daar tussendoor snackmomenten hebben geschapen. Drie tijdstippen tijdens de dag zijn het meest populair: tijdens de middagthee, dat heet in het Frans 'le goûter' (43,5%), bij 'l'apéro' (42,2%) en tussen ontbijt en lunch (34,4%). Koekjes vallen bij Mondelez ook onder snacks. Het Observatoire du Snacking, de onderzoeksafdeling van Mondelez, ondervroeg 1.182 Fransen tussen de 18 en de 64 jaar.
Andere uitkomsten: 12% van de ondervraagden, voornamelijk jongeren, snackt bij wijze van avondeten en negen van de tien Fransen eten regelmatig iets van Mondelez. Het bedrijf zegt zich daarom extreem verantwoordelijk te voelen voor de gezondheid van snackende mensen.
Volgens de Franse overheid is het allemaal niet zo ingewikkeld: je moet tussen maaltijden door juist helemaal niets eten. Aan nieuwe, commercieel ondersteunde rituelen heeft de regering in Parijs geen boodschap.
Dit artikel afdrukken
Uit onderzoek van de Amerikaanse koekjesbakker en snackmaker Mondelez zou blijken dat de Fransen hun traditionele maaltijden in ere houden, maar daar tussendoor snackmomenten hebben geschapen. Drie tijdstippen tijdens de dag zijn het meest populair: tijdens de middagthee, dat heet in het Frans 'le goûter' (43,5%), bij 'l'apéro' (42,2%) en tussen ontbijt en lunch (34,4%). Koekjes vallen bij Mondelez ook onder snacks. Het Observatoire du Snacking, de onderzoeksafdeling van Mondelez, ondervroeg 1.182 Fransen tussen de 18 en de 64 jaar.
Andere uitkomsten: 12% van de ondervraagden, voornamelijk jongeren, snackt bij wijze van avondeten en negen van de tien Fransen eten regelmatig iets van Mondelez. Het bedrijf zegt zich daarom extreem verantwoordelijk te voelen voor de gezondheid van snackende mensen.
Volgens de Franse overheid is het allemaal niet zo ingewikkeld: je moet tussen maaltijden door juist helemaal niets eten. Aan nieuwe, commercieel ondersteunde rituelen heeft de regering in Parijs geen boodschap.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dat zou hier ook de insteek moeten zijn. Ik heb me er altijd over verbaasd dat het Voedingscentrum tussendoortjes blijkbaar als gewoon/essentieel beschouwt.
Bovendien zijn tussendoortjes zelden gezonde voeding. Beter is het om gewoon trek te hebben bij de volgende maaltijd, die dan bestaat uit normale voedingsmiddelen waar ook daadwerkelijk voedingswaarde in zit. Bovendien maakt trek dat eten lekkerder wordt gevonden. Dé manier om jonge kinderen ook hun groentes en andere belangrijke voeding binnen te laten krijgen. Het aloude spreekwoord Honger maakt rauwe bonen zoet bestaat niet voor niets.