Je hebt 'lies, damned lies and statistics', zeggen de Engelsen. Volgens onderzoeksinstituten voor de voedingsmiddelenretail FSIN en Foodstep kloppen de cijfers over onze eetbestedingen van het CBS niet. Volgens het CBS gaven we buiten de deur méér uit aan eten. Volgens de beide private onderzoeksinstituten was het juist minder.
De cijfers zijn door Out-of-home-Shops naast elkaar gezet. FSIN en Foodstep komen uit op een waarde-ontwikkeling in de horeca van min 2 procent, CBS komt uit op plus 2 procent.
Het CBS ziet ook een lichte stijging van de omzet in de fastservice (cafetaria's, snackbars, fastserviceketens) gedurende het eerste half jaar. FSIN en Foodstep stellen daar een omzetdaling van 5 procent vast. Ook tankstations, ziekenhuizen en dierenparken haalden 2 procent minder aan bestedingen voor etenswaren uit onze knip.
Out-of-Home schrijft: De cijfers van FSIN en Foodstep zijn gebaseerd op harde inkoopcijfers van 10.000 verkooppunten verspreid over het hele out-of-homekanaal, cijfers van ketenorganisaties, 40.000 interviews met consumenten en evenzoveel interviews met inkopers van verkooppunten. “Alle gegevens worden continu gestaafd met maatgevende partijen in foodservice. FSIN en kenniscentrum Horeca Nederland zijn kennispartners”, aldus FSIN en Foodstep.
Het zijn nogal forse cijferverschillen. Wie gelooft u?
Fotocredits: valix
Dit artikel afdrukken
Het CBS ziet ook een lichte stijging van de omzet in de fastservice (cafetaria's, snackbars, fastserviceketens) gedurende het eerste half jaar. FSIN en Foodstep stellen daar een omzetdaling van 5 procent vast. Ook tankstations, ziekenhuizen en dierenparken haalden 2 procent minder aan bestedingen voor etenswaren uit onze knip.
Out-of-Home schrijft: De cijfers van FSIN en Foodstep zijn gebaseerd op harde inkoopcijfers van 10.000 verkooppunten verspreid over het hele out-of-homekanaal, cijfers van ketenorganisaties, 40.000 interviews met consumenten en evenzoveel interviews met inkopers van verkooppunten. “Alle gegevens worden continu gestaafd met maatgevende partijen in foodservice. FSIN en kenniscentrum Horeca Nederland zijn kennispartners”, aldus FSIN en Foodstep.
Het zijn nogal forse cijferverschillen. Wie gelooft u?
Fotocredits: valix
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Sinds twee jaren lopen de buiten huisbestedingen terug. Groot aantal faillissementen in de horeca. Een gesprekje met Heineken en je weet alles.
Inderdaad is het goedkoper voedsel aan het winnen. Zelfs de kip , al dan niet in de geplofte vorm , wordt beter verkocht als varkens- en rundvlees. Nietemin denk ik dat het gedeelte van het besteedbaar inkomen wat men over heeft voor voedsel , vakantie , kleding en elektronica zich niet ontwikkeld ten gunste van het percentage voor eten in Nederland. De warme landen Spanje , Italie, Frankrijk, enz. weten eten eten/voedsel aanzienlijk beter te waarderen als de koude landen Nederland, Engeland, Noorwegen, enz. ( en uiteraard Belgie)
Het beste restaurant is te vinden in Kopenhagen. Zuiderse landen begrijpen er nog steeds niks van.
Boeiend: Jan-Willem Grievink van FSIN betoogde onlangs dat de uit-eten-hap voor minder dan €10 kan en dan wel gaat lopen.