Ik onmoette de heren kort geleden. Ze hadden hun bul al op zak en presenteerden me hun scriptie in Muiderberg, waar hun externe scriptiebegeleider en marketeer Niels - met FC - Willems kantoor houdt. We hadden het over die conclusie, want de heren worstelden er duidelijk een beetje mee. Zoals ze het zelf in hun korte samenvatting van het onderzoek formuleren:
Duidelijk is dat als je toch duurzame producten aan deze groep consumenten verkopen wilt, je zult moeten aanhaken aan de behoeften die zij hebben. Want op de duurzaamheid (alleen) haakt men af.
Duurzaam is dus zoiets als levertraan. Tis gezond, t moet, maar klanten moeten er niks van hebben. Wil je het toch verkopen, dan moet je er een snoepje van maken. Dus stop je het in de winegums. Dan werkt het wel. Als je tenminste een A-merk bent, want die worden door gewone mensen nog wel vertrouwd. Dat constateerden Wijland en Elderenbosch ook.
Die conclusie lijkt als 2 druppels op wat Jules Ferry, de Franse filosoof en ex-minister, beweert: gewone mensen doen niet duurzaam. Ze leven. Als je als bedrijf de wereld wilt verbeteren moet je er niet over lullen maar het doen. De direct daarop volgende conclusie is ook helder. Bedrijven, politieke partijen, de Greenpeacen en mensen die zich met 'duurzaam' op de borst slaan, willen je of iets verkopen of het zijn Jehova's. De conclusie van Wijland en Elderenbosch is dan ook eigenlijk heel simpel: hou op met lullen, ga eens wat doen.
Unilever had dat allang begrepen en wordt helemaal duurzaam maar blijft gewoon zichzelf. Het doet wat deze 2 studenten ontdekten en Ferry ook al voorstelde. En de andere 'duurzamen'?
Gaan ze dat vinden? Dat is niet makkelijk nu God op aarde is gekomen. Daar lijkt het werkelijk op, want een aantal betrouwbare linkse mensen in mijn omgeving zijn tegenwoordig dol op de Unilevers. U begrijpt nu waarom.
PS Bij mij begint iets te jeuken. Ik vroeg één van die linkse mensen of hij dat begreep. Hij stuurde me een artikel van Hal Hamilton over de Sustainable Food Labs van o.m. Adam Kahane, de ex-Shell man die Zuid-Afrika na de Apartheid hielp om weer een beetje met zichzelf in het reine te komen. We worden één grote familie, Links (vernieuwers en dromers) en Rechts (realisten die niet geloven in revolutie om de wereld te verbeteren; we hebben het niet over bruindhemden en tuigdorpadvocaten). In het artikel zegt Hamilton dat ook de overheid moet gaan doen wat de grote bedrijven doen. Maar die doet dat niet. Bedrijven moeten het maar doen. Met name onze Nederlandse overheid denkt er zo over.
Daar zit ergens m'n probleem. Een handjevol mensen met een verkoopbelang moet nu beslissen hoe we duurzaam worden. En die vinden dat zelf dus eigenlijk ook al niet helemaal jofel. Onderwijl kiest een geheel nieuw, en niet politiek te duiden 'links' voor de 'The Food Revolution'. Dat soort mensen loopt zelfs weg met Vandana Shiva, die een landbouwsysteem voorstaat dat minder in plaats van de te verwachten méér mensen op aarde kan voeden. Er gist iets nieuw 'links' dat 'gewoon' en beslist eerbaar links nog niet eens door heeft. Maar wat?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Links,rechts,in de maat,anders wordt de meester kwaad.Doe mij maar de gulden middenweg.Voor wie anders denkt is er in 1985 een liedje uitgebracht door een Nederlandse band,tijdloos,en qua tekst nog steeds onovertroffen.
http://www.youtube.com/watch?v=9LsqfgPx_Rw
Trouwens 'gewone mensen' - of, dus, 'abnormale' - wat zijn dat eigenlijk? Ingewikkelde vraag, net als de vraag wie het recht heeft om dat over de ander uit te spreken. Het is er net zo eentje als de vraag waar de meeste gekken wonen. In het gekkenhuis of daarbuiten? Het hangt van je perspectief af.
Sinds Unilever in duurzaam is irrelevant geworden als perspectief om mensen te motiveren. Nog wel een beetje natuurlijk, maar binnen een termijn van een jaar of 10 zal ieder merk het wel uit zijn lijf laten buiten de door Unilever - en anderen - gestelde norm.
Wat me zo boeit is dat er andere mensen zijn die kennelijk iets zelf willen doen en daar invloed op willen hebben. Zijn ze abnormaal of gek? That's the question.
O ja, duurzaamheidsmarketing houdt op met luchtledige groenwasserij. Het laat gewoon zien wat een product is en hoe het gemaakt is en zorgt dat het de toets der sociale kritiek kan doorstaan. Product marketing dus. Dat is de toekomst weer.
Daar had ik het over met Wijland en Elderenbosch. En dat moest nog best even 'indalen' die ochtend in Muiderberg. Hier ook denk ik. En ook bij politici en NGO's.
Ik bespeur hierboven iets wat ik wel vaker hoor, namelijk dat realistisch meer bij rechts dan bij links zou horen. Welnu, hoe het nu precies zit weet ik niet, maar afgaande op mijn ervaringen van vorige week, waag ik deze connectie weer eens te betwijfelen. Zelf ben ik net als Zappa, pragmatisch conservatief en ik probeer dus vanuit dat startpunt de werkelijkheid te begrijpen. Vorige week was ik, omdat ik het politiek volstrekt niet meer weet naar vliegveld Eelde getogen, omdat daar het politieke neusje van de Groninger en Drentse zalm bijeen was om te debatteren. Ik kan kort zijn, ik heb er niets van opgestoken, ten minste niet iets waarvoor ik kwam. Wel bleek weer eens het woord realistisch en rechts moeilijk met elkaar te matchen. Na afloop liep ze, mevrouw Geerdink van de VVD, vlak bij me langs, wanneer u meent te moeten beweren dat kernenergie CO2 neutraal is maakt u zich wel erg belachelijk riep ik haar toe. Aangezien ze niet belachelijk wenste te zijn kwam het tot een gesprek over dit onderwerp. Direct maar een aantal essentiële examenvragen op haar afgevuurd. Weet u wel wat een energy cliff is vroeg ik haar o.a.. Nooit van gehoord zei ze. Kortom met eerstejaars kernenergievragen zakte ze direct door het ijs. Dus Dick vertel met nu niet dat rechts en realistisch ook maar iets met elkaar te maken hebben. In Eelde vorige week in ieder geval niet. Ze lullen ook maar wat.
Ik geloof, ik blijf maar pragmatisch conservatief. Op wie moet ik nu morgen stemmen?
Met 7 miljard en groeiende, bestaat er wel zo iets als duurzaamheid. Welnee!
"But it feels good to dream about it."
Ach duurzaam........ Alles is een kringloop, klein, groot of heel groot. Materiaal dat de ruimte in is geschoten, zien we niet meer terug. Dat is niet duurzaam. Of toch???